Bleieskift
i barnehagen
Barns avføring er ikke
det som alene avgjør om barn er trygge i barnehagen, men en god indikasjon på
om barnet er avslappet med andre barn og spesielt voksne. Enkelte barn holder
avføringen inne til de kommer hjem, tiss er som regel ikke noe problem. Dette
kan skyldes barnets rutiner, eller at barnet ikke føler seg trygg nok til å
gjøre det i barnehagen. Hva er det som gjør at små barn holder avføringen sin
tilbake? Jeg har sett på noen tilfeller i forhold til stellesituasjonene i
barnehagen.
Hvordan er forholdende
rundt bleieskift i din barnehage?
Finnes det klare
rutineregler på bleieskift, spesielt for vikarer?
Hvordan snakker vi med
og over barna om deres innhold i bleiene?
Dette er spørsmål jeg
tenker at vi alle må stille oss en gang i blant i våre relasjoner med barn.
Fy
ord, man ikke skal si til barn under stellet:
Æsj!
Uff, dette lukta vondt!
Ekkelt!
Så mye!
Snakke og sette ord på
lukt og størrelse..
Overser barnet og
holder seg for nesa..
Det er mulig at du selv
føler at du ikke reagerer slik overfor barn på stellebordet, men hva med de som
faktisk gjør det? Flere av disse reaksjonene har jeg selv overhørt i de
barnehagene jeg har vært i.
Hva
foregår på stellebordet?
Jeg har nå jobbet i
barnehage i 7 år og vært i ca 20 ulike barnehager. Første året i barnehage var
jeg ringevikar i kommunen jeg vokste opp i. Jeg hadde nylig vært russ og
avsluttet videregående skole. Nå var jeg klar for et friår fra skolegang og
ønsket å prøve det beryktede arbeidslivet. Det var mange som ønsket seg arbeid,
og det var dermed ikke lett å få seg fast jobb. Jeg valgte å sette meg opp på
ringevikarlista for skoler og barnehager i kommunen, og allerede dagen etter
ble jeg ringt opp. Det var mitt aller første møte med barnehagen, da jeg selv var
jeg hos dagmamma som liten.
Jeg var satt inn som
vikar i to uker i samme barnehage. Dette var en to avdelings barnehage med
aldersblandede grupper, fra 0-6 år. Da jeg ikke hadde jobbet i barnehage før
fikk jeg ikke skifte bleier de første dagene. En dag fikk jeg beskjed om at nå
var tiden inne. Han var 11 måneder gammel, og hadde diare. Personalet små lo
litt av meg da jeg løftet opp barnet og tok han med inn på badet. Det var ingen
voksne som hadde vist meg hvordan dette skulle gjøres, de tok det som en
selvfølge at jeg kunne skifte bleier. Jeg la forsiktig barnet ned på benken og
jeg kunne kjenne hvor skeptisk dette barnet var til meg. Det luktet sterkt av
bleia, jeg holdt pusten og brakk meg flere ganger. Jeg måtte stikke hodet ut av
rommet for å puste. Situasjonen ble ubehagelig for meg, men også for barnet.
Til slutt ble barnet vasket og fikk ny bleie, og vi gikk ut igjen på
lekeplassen. Det er vanskelig å si om barnet jeg skiftet på husket situasjonen
i tiden fremover, og eventuelt om han fikk varig mén av hendelsen.
Kort tid etter mitt to
ukers vikariat i denne barnehagen fikk jeg noen dager i andre barnehager. Så
kom det en lang periode med fast vikariat i en annen barnehage. Fire måneder
var jeg vikar for en førskolelærer på en småbarnsavdeling. Her trivdes jeg
godt, og fikk fort god kontakt med barna. Heller ikke her fikk jeg opplæring
eller spørsmål om jeg kunne skifte bleier, eller om jeg viste noe om hvordan
stemningen skulle være rundt barnet på stellebordet. Jeg vil nå fortelle en praksisfortelling
jeg helst skulle vært foruten, og jeg har flere ganger vurdert om jeg skulle
sette meg selv som ansvarlig for hendelsen. Jeg velger å være ærlig da jeg
føler meg unnskyldt for å være en uerfaren vikar som ikke hadde fått den
opplæringen jeg burde fått fra barnehagens personale.
På småbarnsavdelingen
jeg jobbet på gikk det 10 barn, hvor alle gikk med bleier. Vi var tre
forskjellige assistenter, i tre vidt forskjellige aldersgrupper. Jeg skiftet
bleier fra første stund, og fikk ingen veiledning på det jeg gjorde. På badet
stod det en flaske tett samme med det andre utstyret. Det var en sprayflaske
med et innhold som lignet på såpevann. Det var ingen forklaring på hva som var
innholdet i flasken, så jeg tok den i bruk som om det var såpevann. Jeg merket
at barna ble litt flammete i rompa, men tenkte det var utslett. Det gikk
heldigvis ikke lang tid før en av assistentene reagerte på flammete romper og
bruken av sprayflaska. NEI! Den kan du
ikke bruke på barna, det er desinfeksjonsmiddel. Det bruker vi til å spraye på
stellematta når vi har skiftet på barna.
Jeg fikk streng beskjed
om å ikke nevne dette for noen, spesielt ikke for foreldrene.
Vikarer
og bleieskift:
I disse sykdomstider
går flere vikarer inn og ut av barnehager. Noen vikarer har vært i barnehagen
tidligere, og kjenner barna. Andre er nye og kanskje dette er første møtet med
små barn og barnehagen. I forhold til bleieskift vet jeg det er forskjellige
praksiser ute og går i norske barnehager. Enkelte steder skifter vikarer bleier
på barn første dagen uten å kjenne til rutiner eller barna. Andre steder får
ikke vikarer skifte bleier før de kjenner barna og barnehagens rutiner. Jeg
tenker at vi trenger en rutineregel i forhold til vikarer og bleieskift.
Vikarer trenger opplæring i hvordan barnet skal vaskes, tørkes, såpes inn eller
ikke såpes inn, bruk av krem eller ikke.. osv.. Og dette er bare det praktiske
mener jeg. Det som kanskje er aller viktigst er hvordan vi behandler og
respekterer det lille barnet som ligger på benken foran oss.
Stress er et kjent
fenomen, også i barnehagen. Under bleieskift er det viktig at tiden får stoppe
opp, slik at verken voksne eller barn føler på en stresset situasjon. Stress
ned, senk skuldrene, og gjør barnet trygg i en naken og sårbar situasjon. Vi er
alle forskjellige, også barn! Vær nøye med å lese barnets kroppsspråk, ta hint,
og respekter barnet. Humor ved stellebordet, musikk eller ulike uroer, fungerer
godt for å få en god opplevelse. Men også her er det viktig å føle seg frem hos
hvert enkelt barn, noen liker også å ha det stille og rolig på stellebordet.
Kommentarer
Legg inn en kommentar