Kast alle papirene
Kritisk
multikulturalisme handler om å stille seg spørrende til statiske og
essensialiserende kulturbegreper (Angell, 2011). Jeg har valgt å fokusere på
makten majoritetene besitter og normaliserings- begrepet. Ut fra dette sees det
kritisk på bruken av TRAS[1]
i forhold til språkkartlegging av minoritetsspråklige barn.
Språkkartlegging av
minoritetsspråklige barn
Enten om vi vil eller ikke har
kartleggingsverktøy fått sin plass i barnehagen, og ulike verktøy blir brukt
for å se hvor barn ligger an i forhold til læring og utvikling.
Språkkartlegging som TRAS viser seg å bli tatt i bruk i mange barnehager, som
NOVA`s rapport om kvalitet og kvantitet viser til. Hele 90 % av barnehagene
NOVA var i kontakt med bruker TRAS verktøyet. 60 % av alle barn kartlegges
rutinemessig, også norskspråklige, og 65 % gjennomfører kartleggingen en gang i
året eller oftere (Gulbrandsen og Winsvold, 2009). Vi venter fortsatt i
spenning på at ekspertutvalget skal gjøre seg ferdig med sin undersøkelse om
kartleggingsverktøy og bruken av disse i norske barnehager. Etter å ha snakket
med prosjektlederen Peter Østergaard Andersen, får jeg vite at vi kan forvente
rapporten i begynnelsen av desember i år. Spennende!
Holten(2011) viser til en
praksisfortelling om Mira som kun snakker førstespråket selv om hun har gått i
barnehage noen måneder. Hun forteller at personalet er bekymret for utviklingen
hennes, og ønsker å kartlegge henne med TRAS da hun muligens har språkvansker,
språkforvirring, konsentrasjonsvansker og er urolig. ”De foreslår å kartlegge
språket gjennom TRAS for å finne ut hvor ”hullene” i språket ligger”(Holten,
2011:187). Mira vil nå bli kartlagt fordi hun ikke har lært seg norsk på den
tiden hun har vært i Norge. Barnehagen ønsker å benytte seg av et verktøy som
ikke er laget for minoritetsspråklige barn. Dette vil føre til at resultatet
ikke vil være reelt for Miras språkkompetanse. Holten(2011) tar opp
normalitetsbegrepet og stiller seg kritisk til hvordan kartlegging fører til et
vist syn på barn. Det gjør også Angell
(2011) ”Videre var kartleggingsverktøyene som ble brukt standardisert for
enspråklige majoritetsspråklige barn(..) enspråklig og flerspråklig utvikling
er ikke det samme(..) dette kan bidra til å opprettholde dominansrelasjoner i
barnehagen” (Angell, 2011:208). ”Jeg tenker at det kan stilles spørsmål ved om
flere barn vil bli betegnet som avvikere, eller som unormale, dersom den økende
utbredelsen av denne typen kartleggingsverktøy får fortsette” (Fagereng, 2010).
Rhedding-Jones(2005) stiller seg kritisk i sin praksisfortelling ”Scenario One”
til hvordan pedagogene stoler på svenske eksperter fremfor sin egen viten, og i
forhold til TRAS stiller jeg meg kritisk til hvorfor førskolelærere velger å
kartlegge minoritetsspråklige barn med dette når ikke testen er laget for
flerspråklige minoritetsspråklige barn. I barnehagen er
det norskspråket som har makten, mens førstespråket ikke er verdt noe, sier
Rhedding-Jones kritisk (2005). Jeg mener at hvis vi skal ta vare på barns
førstespråk må vi skape rom for det, og dette krever et bevisst arbeid og
høyere kompetanse på feltet.
De
senere årene har full barnehagedekning vært et høyt prioritert mål hos
politikerne, og noe som har resultert i utbyggingen av hundrevis av barnehager.
Nå er tiden inne for å gjøre noe med kvalitetsnivået. Mangelen på
førskolelærere øker stadig, og Oslo alene mangler godt over 2000
førskolelærere. Det betyr at flere barnehager fylles opp av dispensasjoner. Jeg
er enig med Bjerkestrand (2011:65) ”Førskolelærermangel skaper ujevn kvalitet”.
Prosjektmandatet ”Oslobarnehagene” legger frem en
strategi for å bedre kvaliteten i barnehagene i Oslo. Mandatet påpeker ujevne
kvalitetsnivåer rundt om i barnehagene, og ønsker at kvaliteten skal utjevnes.
Prosjektets vektlegging påpeker at læring for bedre skolegang settes i
høysetet. ”Frafallet i skolealder er utfordringen(..) kan skyldes
språkferdigheter allerede i førskolealder”(Oslo Kommune, 2010:3). Dette er noe
departementet også vil gjøre noe med gjennom Stortingsmelding 18[2]:
”Læring og Fellesskap”. Her vil departementet ”sikre at alle barn får tilbud om
språkkartlegging i barnehagen” (KD, 2010-2011:66). Halvorsen mener at dette vil
gi et bedre bilde enn dagens fireårskontroller, gjort av helsestasjonen
(Halvorsen, 2011). Greve (2011) mener at Kristin Halvorsen(SV) er upresis og
provoserende i hennes uttalelse om kvalitet i barnehagen, ”Det handler om en
generell heving av kvaliteten i barnehagene”. Førskolelærere vil nok være enige om at
kvalitetsnivået i barnehagene trengs å jevnes ut, men jeg mener det må gjøres
steg for steg. Slik jeg ser utviklingen vil regjeringen gå baklengs i sine
føringer: Hundrevis av barnehager, tusenvis av barn, færre
pedagoger, kartleggingsverktøy som utføres av uutdannede assistenter og
studenter, og kommunene sitter som ansvarlig?
Som
overskriften tilsier mener jeg at vi ikke trenger kartleggingsverktøy for å
følge opp barns språkutvikling. Det vi trenger er flere pedagoger på hver
avdeling, slik at vi får tid til å følge opp hvert enkelt individ. Bruker vi
tiden til å fylle ut skjemaer, kaster vi bort dyrbar tid sammen med barna.
Førskolelærere skal følge rammeplan for
barnehagen(2006), og når den sier seg imot å vurdere måloppnåelse hos
enkeltbarn, ser jeg heller ingen poeng med å gjøre som politikerne sier. Jeg er
enig med Rhedding-Jones(2007:112). ”Hvis du ikke liker en bestemt diskurs, må
du starte en ny diskurs”.
Litteraturliste
Angell,
Mona-Lisa (2011): Anerkjennelser
av kultur i barnehager. I Ann Merete Otterstad, og Jeanette Rhedding-Jones (red.) Barnehagepedagogiske
diskurser. Bergen: Universitetsforlaget. 200-214.
Bjerkestrand,
Mimi (2011): System for kvalitetsutviklingen. Utdanning, 7, 65.
Fagereng,
Kathrine Mathilde (2010): Kartlegging av barn er i strid med rammeplanen. Første Steg, 2.
33.
Greve,
Anne (2011): Snakk med barna, ikke kartlegg.
[Online]. Hentet 13.04.2011 fra: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4091502.ece.
Gulbrandsen, L. og A. Winsvold (2009). Kvalitet og kvantitet. Kvalitet i en
barnehagesektor i sterk vekst. NOVA-rapport 2/09.
Holten,
Ingebord Sæbøe (2011): Språklig
mangfold og normalitet. I Ann Merete Otterstad, og
Jeanette Rhedding-Jones (red.)
Barnehagepedagogiske diskurser. Bergen:
Universitetsforlaget. 187-199.
KD
(2006): Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
KD
(2010-2011): Læring og fellesskap. St.meld.nr.18.
Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Oslo
kommune (2010): Prosjektmandat ”Oslobarnehagene”. Oslo:
Byrådsavdelingen for kultur og
utdanning.
Rhedding-Jones, Jeanette (2005): Questioning
diversity. In Nicola Yelland (red.)
Critical Issues
in Early childhood. New
York: Open University Press.131-145.
Rhedding-
Jones, Jeanette. (2007): Kritiske perspektiver på barnehagens rammeplan (curriculum) og
nasjonale styringsdokumenter. I Thomas Moser og Monika Röthle (red.) Ny rammeplan – ny
barnehagepedagogikk? Oslo:
Universitetsforlaget. 102-116.
[1] TRAS (Tidlig Registrering Av Språkutvikling) er et
observasjonsmateriell for språk og språkutvikling hos barn i barnehagen,
http//www.statped.no/moduler/Module_FrontPage.aspx?id=37274&epslanguage=NO.
Kommentarer
Legg inn en kommentar