S m i l
Smil til verden og verden
smiler tilbake, er et kjent ordtak. Hva med: smil til barnet og barnet smiler
tilbake. Det kan bli det nye barnehageordtaket. For hvor viktig er det ikke at
barn møter blide, positive, smilende barnehageansatte?
Å smile gjør at hjernen
produserer mer endorfin, som i sin tid minsker smerte og gjør deg glad. Å smile
viser at du ser det andre mennesket, det viser vennlighet, glede, humor,
latter, tull og tøys. Det viser en tilstedeværelse i hverdagen med barna. Barna
er her og nå og det er noe vi voksne kan lære litt av.
Viktige
rollemodeller
Vi som jobber i
barnehagen vet hvordan dårlig, negativ energi påvirker barnegruppen. På dager
hvor sykefraværet til personalet er høyt og når uken nærmer seg slutten og vi
begynner å føle oss slitne, da skjer det noe med barnegruppen. Barna er så
avhengig av at vi har nok positiv energi til å holde hverdagen oppe.
Tenk på barn som har
foreldre som ofte er stressa, lei seg, deprimerte, sinte, frustrerte og slitne,
hva om de også møter barnehageansatte som viser samme væremåte. Hva skjer med
barnet da? Barnet speiler vår væremåte, vi er deres rollemodeller. I dagens
samfunn er det viktigere enn noen gang at vi er bevisst vår rolle som
barnehageansatte. Barn i alderen 1-5 år som har 100% plass, kan tilbringe mer
våkentid i barnehagen enn hjemme sammen med sine foreldre – og påvirkningskraften
vår er dermed svært stor. I et tett samarbeid med foreldrene legger vi et
viktig grunnlag i barnas liv.
Jeg kunne ikke vært mer
enig med Melvold og Øverenget (2016) som skriver: "Å styre seg selv og
sine egne valg. Å være bevisst sine egne følelser og hvordan man påvirker
andre. Å regulere følelser og tone seg inn på barnet. Dette er helt avgjørende
ferdigheter for en barnehageansatt som er rollemodell og veiviser for de som
ikke har levd så lenge i denne verden"
Avgjørende
smil
Psykolog Anne Linder
påpeker at barn som faller utenfor sier at de voksne aldri smiler til dem
(Storvik, 2016). Ved at vi smiler til barna viser vi at vi er glad i dem, at de
betyr noe for oss. Gjennom vårt kroppsspråk kjenner barna på vår glede over å
møte dem. Tenk igjennom hvordan du møter barna i din barnehage. Smiler du til
alle barn? Er det noen barn du ikke smiler til? Hvorfor? Er det noen du viser
mer glede over å møte? Hvordan tror du de andre barna føler det da?
Tenk på hvordan du selv
ønsker å bli møtt av de du har rundt deg. Hvordan ville du følt å være sammen
med kollegaer en hel dag uten at de smiler og kommuniserer positivt med deg? Du
vil neppe føle glede etter en slik dag.
Vær
ekte med ditt smil
Smil for deg selv og for
barna. Møt mennesker med et åpent og positivt sinn og mennesker vil føle deg
som imøtekommende og lett å komme i kontakt med. Dette er også viktig i møte
med barnas foreldre. Fra det første møtet kan vi vise trygghet til foreldre og
barn gjennom vårt kroppsspråk. Være tilstede og imøtekommende. Vise vårt
vennlige og hjelpsomme vesen med smil. Med et ekte smil oser det trygghet og
tilstedeværelse – det viser at jeg er her for å bli kjent med deg.
Smil
som smitteeffekt og bruk av humor
Barnehageansatte må
samarbeide tett for at hverdagen til barna skal bli best mulig. Når vi jobber
såpass tett sammen er det lett at følelser smitter. Å bruke humor er et viktig
krydder i hverdagen, mener jeg. Dette er også en balansekunst, for det er mange
måter å bruke humor på, men hvis man har fokus på å opprettholde en lett humor
i hverdagen er mye gjort. Et eksempel er de dagene du føler at alt butter imot,
og du lett kan føle sinne, frustrasjon og tårer som trenger på. Hva om du
heller velger å spøke det bort, le litt av deg selv. Ofte blir dagen litt bedre
når du velger å tenke positivt.
Samtidig så er vi forskjellige
som mennesker og vi har ulikt innhold i bagasjen. Som regel er det en grunn til
at vi har en dårlig dag, og alle skal selvfølgelig få lov til å ha en dårlig
dag i ny og ne. Når disse dagene kommer, så er det viktig at vi sier ifra til
de vi jobber så tett sammen med. Både barn og voksne kjenner deg og ser at du
ikke har det bra. Kanskje andre kan gjøre dagen din lettere med gode ord og en
god klem? Eller kanskje du trenger at andre setter situasjonen din i et litt
annet perspektiv? Når vi som voksne møter hverandre på en varm og forståelsesfull
måte, viser vi oss som gode rollemodeller for barna.
Jo
mer du øver, jo lettere blir det
Prøv så godt du kan å
legge bort privatlivets frustrasjoner og gå inn barnehageporten med et blidt
sinn. Barna trenger å møte voksne som lyser av positiv og trygg energi. De
aller fleste mennesker ser igjennom et falskt smil, og barn er eksperter på å
føle på stemningen. Å smile er et valg du tar når du er sammen med barn, og det
må selvfølgelig passe inn i settingen. Men hvis du kan møte barna med et smil
og med en varm og trygg utstråling, da er mye gjort. Jo mer du øver deg, jo
lettere blir det. Til slutt slipper du å tenke over det, det føles bare helt
naturlig. Det er også mye lettere for foreldrene å levere fra deg barnet sitt
til voksne som viser at de ønsker å ta imot barnet. Vis foreldrene relasjonen
du har med barnet ved å ha åpne armer og en glede over å se barnet.
Din
tale, ditt valg
Henrik Aase er en
motivator og foredragsholder. Han snakker blant annet om talene vi holder for
oss selv daglig, og at det er vårt valg hva vi velger å putte inn i disse
talene. Hvis du velger å si til deg selv hver morgen når du står opp at dette
blir en dårlig dag, så blir det en dårlig dag. Hvis du velger å finne de
positive sidene ved livet du lever, så blir det en god dag. Det er din tale,
det er ditt valg.
Barnets
følelsesreise
Hva er egentlig en
følelse? Mange barn uttrykker frustrasjon og uro i kroppen, og mye kan skyldes
at de er usikre på hvilken følelse de føler. Hvordan kan vi hjelpe barna med å
forstå seg selv og sine følelser? Ylva Ellneby (2000) skriver at vi må gjøre
barnet bevisst sine følelser og lære å gi uttrykk for dem. Vi skal lære barn å
sette ord på følelsene sine. Vi kan bruke forskjellige hjelpemidler som bilder,
bøker, musikk, tegne, male, vise filmklipp, osv. Hva gjør vi når vi er i de
ulike sinnsstemningene - Glad, rolig, sint, sur, redd og lei seg?
Maria-Pia Gottberg har
laget en artikkelserie for Barnehageforum som heter følelsesskolen, der hun gir
tips og ideer til hvordan barnehagene kan arbeide med følelser. Hun har skrevet
flere bøker om temaet, og jobber som foreleser og veileder innenfor sosial og
emosjonell trening, livskunnskap og EQ i barnehage og skole. Følelsesskolen er
bygd opp av 8 deler om de ulike følelsene, hva følelser er, og med ulike
øvelser og verktøy til de forskjellige sinnsstemningene.
Barnebøker
om følelser
Det finnes mange bøker om
følelser for barn i barnehagealder, og på nettsiden til Barne- og ungdomspsykiatrisk
poliklinikk kan barnehager klikke seg inn på bokfinneren for å finne passende
barnebøker innenfor de ulike følelsene.
Referanseliste
Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk - www.bupbarn.no
Ellneby, Y. (2000). Om barn og stress og hva vi kan gjøre med
det. (Oversatt av Arne Solli). Oslo:
Pedagogisk forum
Maria-Pia Gottberg –
Følelsesskolen hentet fra: www.barnehageforum.no
Melvold, L. &
Øverenget, E. (2016) Etikk, følelser og
dilemmaer i barnehagen – en aktiv bok for
barnehagelærere og ledere i barnehagen. Styd kommunikasjon
Storvik, L.F. (2016). 8
veier til et godt samspill i barnehagen. Første
Steg, (3),
Aase, H. Hentet fra: https://www.youtube.com/watch?v=YNBUBc5Fa18
Kommentarer
Legg inn en kommentar