Hvordan få foreldrene til å lese månedsskrivet?
Det er en kjent
problemstilling at foreldre ikke leser de månedlige skrivene som blir sendt fra
barnehagen. Skrivene kan rett og slett bli for tunge og teorifylte og da er det
ikke disse tekstene foreldrene ender opp med å lese når de lander på sofaen
etter en lang hverdag. Gjennom ti år i feltet har jeg ofte fått spørsmål fra
foreldre, som de kunne fått svar på i månedsskrivet. Som barnehagelærer bruker
jeg og mine kolleger mye tid på disse skrivene, og da må vi kanskje begynne å
tenke nytt for å få med oss foreldrene.
Eksempel
på oppbygging av et månedsskriv (Pedagogisk fokus):
- · Start månedsskrivet med en kort evaluering av måneden som har gått.
- · Hva er planen for den kommende måneden?
- · Barnas avsnitt – skriv til barna. Hva har dere vært sammen om denne måneden? Har du en praksisfortelling på lur, et refreng på en sang dere ofte synger, eller noe annet som binder sammen fellesskapet deres. Lær foreldrene eventuelle bevegelser på sangene.
- · Utdyp noe faglig om f.eks leken, eller under en prosjekttittel. Unngå for mange henvisninger og tørr teori, skal du henvise så fatt deg kort. Det er også lov å stille noen tenke spørsmål ut til foreldrene.
- · Praktisk informasjon kan komme helt til slutt, lurt å tydeliggjøre viktige datoer og annet som foreldrene må huske på.
Barnas
avsnitt
Dette barnehageåret har
jeg begynt å skrive til barna, et eget avsnitt hver måned som foreldrene kan
lese for barna sine. Sangtekster de kan lære seg og synge for og med barna,
humorfraser som vi deler sammen i hverdagen, og praksisfortellinger fra
dagliglivet på basen. Barna kjenner seg igjen, og viser stor glede over å kunne
dele det med foreldrene sine. Vi har også sett at barn som har startet senere i
høst har fått med seg det vi har vært sammen om siden oppstart, og har på en
måte vært en del av fellesskapet hjemme sammen med foreldrene sine.
Jeg har
også et stort fokus på praksisfortellinger (hverdagsfortellinger) i
månedsskrivet pedagogisk fokus (som vi kaller det hos oss), i tilbakemeldinger
til foreldrene og som refleksjonsnotat til avdelingsmøter/basemøter og evt.
ledermøter.
Praksisfortellinger viser
veien inn i hverdagen til barna, de kan være korte eller lange og går i dybden
på enkelthendelser som skjer i løpet av dagen. Jeg mener personlig at
praksisfortellinger fenger og forteller mer enn bilder, og er i tillegg mer
personvernvennlig.
Har du noen andre gode råd til hvordan vi kan nå ut til foreldrene, så del gjerne i kommentarfeltet under😉
Kommentarer
Legg inn en kommentar