Velkommen til barnehagelivet – oppstart og tilvenning for barn og voksne
Tilvenningsperioden er en meget viktig del av barns oppstart i barnehage, og foreldre og barnehagepersonale må samarbeide godt for at barnet skal oppleve overgangen fra hjem til barnehage så trygg og stressfri som mulig.
Hvert
barn skal følges tett opp, og møtes derfor av en primærkontakt den første
dagen. Primærkontakten skal med hjelp fra foreldrene bli barnets trygge base
når barnet er i barnehagen. Det er viktig for barn og foreldre at
primærkontakten har sin fulle oppmerksomhet på èn familie om gangen, nettopp
for at barnet skal få mulighet til å knytte et tillitsbånd til primærkontakten
sin før det skal være alene i barnehagen uten foreldrene. Det er også viktig at barnehagene har gode planer
både for seg selv og for foreldrene, og mange barnehager utvikler derfor en
oppstartplan og en tilvenningsplan i forkant av det nye barnehageåret. I
Oppstartplanen står det om barnehagens fokus i oppstartsperioden, samt generell
info om barnehagen. En tilvenningsplan beskriver de første tilvenningsdagene,
når barnet skal komme, hvor lange dagene er, hva dagene inneholder, når
foreldrene kan gå, osv. Men her er det viktig at planen blir tilpasset barnet. Det
er ikke alltid at foreldrene kan gå fra barnet sitt andre dag i tilvenning, og
det er ikke sikkert at barnet er trygg nok til å sove i barnehagen den tredje
dagen. Tid er et nøkkelord i tilvenningsperioden, vi må gi barnet tid til å
føle den nødvendige tryggheten til primærkontakten sin og til det nye stedet.
Det er lite
faglitteratur om dette temaet, og det er heller ikke nevnt konkret i verken Rammeplan
for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2011) eller i Temahefte
om de minste barna i barnehagen (Sandvik, 2006). Det er mange måter
å gjennomføre en tilvenning på, og barnehager praktiserer oppstart og
tilvenning svært forskjellig. Jeg har undret meg over denne store
variasjonen. Den kritiske biten ligger, etter min mening, i barnehagenes nåværende
frihet til å velge om de i det hele tatt skal ha en tilvenningsperiode når
nye barn begynner i barnehagen. Hvor henter barnehagene sin kunnskap om
tilvenning fra, og hvorfor blir perioden lagt opp som den gjør i de enkelte barnehager?
Min overbevisning er at ved å gjøre praksisen mer planlagt og forutsigbar,
vil den også bli bedre.
Kjære Mathilde:) Gratulerer med både bok og blogg om et viktig tema!
SvarSlettKritisk spørsmål: Hva er det som sier at en primærkontakt med fokus på en familie skaper trygghet ved barnehagestart?
Hei hei og tusen takk:)
SvarSlettKort sagt mener jeg det er viktig at familien blir møtt og fulgt opp av en person den første tiden. Barnet er kanskje rundt 1 år og har vært mest sammen med foreldrene sine det første leveåret.. Når barnet begynner i barnehagen er det mange nye mennesker barnet skal bli kjent med, og da er det viktig at barnet får muligheten til å knytte seg til en først. De aller fleste barnehager praktiserer 3 dager tilvenning der foreldrene må være delaktige - etter disse dagene skal barnet være i barnehagen uten foreldrene og har da behov for å føle seg trygg med primærkontakten for å bli bedre kjent med den nye og spennende hverdagen i barnehagen. Da primærkontaktene har en liten gruppe tilvenningsbarn hver, kan også foreldrene føle seg trygge på at barna blir sett og fulgt opp. For foreldrene blir primærkontakten en kontaktperson som de kan henvende seg til når de leverer og henter for å gi og motta beskjeder om barnet.
Utdypet svar finner du i boka;)