Hva er en god relasjon?
For
å kunne jobbe aktivt med relasjonene til barna vi er sammen med i hverdagen, så
må vi vite hva en god relasjon egentlig er.
En
god relasjon kan ses på som en ballpasning, der man sender ballen frem og
tilbake til hverandre - et samspill. Når barnet spiller tilbake til deg får du respons og
relasjonen er i bevegelse.
I
oppstartperioden når et nytt barn begynner i barnehagen jobber vi med å bli
kjent med barnet. Gjennom foreldrene blir vi kjent med barnets rutiner, behov
og ønsker. Når vi skal begynne å bygge opp den nye relasjonen viser vi barnet
at vi danner en trygg relasjon med barnets foreldre, og vi bruker foreldrenes
informasjon om barnet til å trygge barnet på oss. Vi tilrettelegger dagene for
barnet, slik de er vant til å ha det hjemme, og vi tilrettelegger lekemiljøene
etter barnets interesser. Når barnet erfarer og føler at vi ser og forstår
barnets behov, kan vi begynne å danne en god relasjon.
Relasjonsbygging
i barnehagen handler om autoritative voksne i samspill med barna. Vi kommuniserer
med varm røst til barnet med kroppen vendt riktig vei, vi møter blikket og
bruker humor på en passelig måte som barnet kjenner seg igjen i. Vi samler på
felles interessepunkter i bli- kjent- prosessen, som vi tar i bruk underveis i
relasjonsbyggingen. Gjennom å lytte til barnet finner vi frem til bøker barnet
har lyst til å lese, tilrettelegger for aktiviteter som barnet/barnegruppen
interesserer seg for, bygger opp prosjektarbeid med fokus på barns medvirkning
og lytter til musikk som fenger barna.
I
en god relasjon så tåler vi å få motstand, den voksne tåler at barnet dytter
bort, sier nei, ikke vil høre og ikke vil gjøre det den voksne sier at vi skal.
I disse tilfellene må vi se an situasjonen, noen ganger må vi gjennomføre det
som er planlagt, andre ganger kan vi lytte til, og la barnet få viljen sin,
andre ganger kan vi bruke humor og tid for å få barnet med.
En
god relasjon er bygget opp av ærlighet, vi kan ikke bygge opp en trygg og god
relasjon hvis den ikke er ekte fra begge hold, det vil merkes fort. Opplever du
det vanskelig å bygge en god relasjon til et barn, så gå i deg selv. Er det
ditt syn på barnet som gjør relasjonen vanskelig?
Det
er mye makt i en relasjon, derfor er det viktig at vi opparbeider oss tillit
til hverandre, ved å se barnet, lytte til barnet, vise barnet at jeg kjenner
dine behov og jeg vet hva du trenger. Med tiden får relasjonen en historie med
felles erfaringer og opplevelser som fortsetter å bygge relasjonen i nye
høyder.
Den
danske psykologen Anne
Linder har skrevet flere bøker om det mellommenneskelige rommet –
relasjoner, og utviklet et veiledningshefte med ulike øvelser som vi kan gjøre
for å utvikle relasjonene til barn, foreldre og oss som jobber i barnehagen. «Ofte
undervurderer man betydningen av det pedagogiske relasjonsarbeidet kanskje
fordi målet om godt samspill og gode relasjoner er så selvfølgelig at man av og
til mister det profesjonelle blikket» (Anne Linder). Hun skriver også at «man
skal ikke sette bilen på verksted bare når noe er galt, den bør også inn til
jevnlig ettersyn. På samme måte er disse øvelsene tenkt som en «servicesjekk»
av pedagogiske, personlige og organisatoriske holdninger, verdier, antakelser,
erfaringer og vurderinger».
Veiledningsheftet med de syv konkrete
øvelsene:
·
Nærhet – avstand
·
Samspillssirkelen
·
Relasjonstrekanten
·
Selvbetraktning
·
Relasjonsskjema
·
Gylne øyeblikk
·
Relasjonskompetanse
finner
du på www.barnehageforum.no.
Sjekk også ut åtte huskeregler for et
godt samspill:
Kommentarer
Legg inn en kommentar