Hvordan få til gode utviklingsamtaler?
Det er høst og flere er
sikkert godt i gang med foreldresamtaler/utviklingsamtaler. Utviklingsamtaler
er et begrep som skolen bruker, og som barnehagen nå er i ferd med å bytte mot
begrepet foreldresamtaler. I løpet av et barnehageår skal foreldrene få tilbud
om to utviklingsamtaler på ca. 30 min der vi snakker sammen om barnets
utvikling hjemme og i barnehagen. I løpet av barnehagehverdagen får vi
vanligvis ikke så mye tid til å snakke med foreldrene, annet enn litt kjapt om
praktiske ting og gjensidig tilbakemeldinger om hvordan barnet har det hjemme
og i barnehagen, og da er det godt å få litt mer tid til å snakke sammen. I
rammeplanen står det: «Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha
barnets beste som mål. Foreldrene og barnehagens personale har et felles ansvar
for barnets trivsel og utvikling» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 29).
Noen uker før samtalene
starter henger vi opp skjemaer med dato og tidspunkt som passer best for oss, der
foreldrene får muligheten til å sette seg opp på tidspunktene som passer best
for dem. Hvis ingen av tidspunktene passer, så finner vi det sammen.
Bruk
av bilder som et vindu inn i barnehagehverdagen
Er det noe foreldrene
elsker å se så er det bilder av barnet fra barnehagehverdagen. Noen glimt av
barnet i ulike settinger, sammen med andre barn. Jeg pleier å plukke ut noen
snakkebilder som jeg kan snakke om sammen med foreldrene. Det kan godt henge
sammen med ulike punkter som jeg har satt opp i utviklingsamtalen, som belyser
noe av det jeg ønsker å formidle der. Dette trenger ikke å ta mye tid, jeg
redigerer ikke bildene og lager heller ingen video av det, jeg plukker ut
bilder av barnet og legger bildene i egne mapper med barnets navn, også trykker
jeg gjennom bildene på datamaskinen under samtalen.
Bedre
samtale om foreldrene forbereder seg
Før utviklingsamtalen
sender vi ut et skriv til foreldrene med spørsmålene vi skal gå igjennom i
samtalen. Jeg informerer foreldrene om at vi får mye
mer utbytte av samtalen hvis de også er forberedt. Dette
skrivet får de i god tid før samtalene starter. Det er dessverre ofte at
foreldrene har mistet dette skrivet eller glemt å forberede seg, så det er lurt
å minne de på det i forkant av samtalen.
Unngå
at noe uventet dukker opp
Det er ikke heldig at vi tar
opp ting med foreldrene som de burde hatt en anelse om på forhånd. Hvis du skal
ta opp noe spesielt med foreldrene, så informer om det på forhånd slik at de
kan forberede seg på det. Samtalene blir også bedre når foreldrene har fått
tenkt seg om og er forberedt.
Slipp
foreldrene til
Slipp foreldrene til
under samtalen, det er viktig at vi kan snakke om vi ser det samme barnet i
barnehagen som foreldrene ser hjemme. 30 minutter går som regel alt for fort,
og det er mye som skal sies på disse minuttene, men det er fortsatt viktig at
det blir en gjensidig dialog for barnets beste.
To
ulike skjemaer
Dette skjemaet er hentet
fra boken min «Velkommen til barnehagelivet! Oppstart og tilvenning for barn og
voksne» (Kommuneforlaget, 2015).
Barnets navn:
|
Pedagogisk leder:
|
Til stede på møtet:
|
·
Barnehagehverdagen:
·
- kort om barnets dag i barnehagen, barnegruppa, hvem
og hva barnet leker med og interesserer seg for (prosjektarbeid, temaarbeid,
selvstendighet ol.)
|
·
Barnets sterke sider/ting barnet er god på/liker å
holde på med:
|
·
Samspill og sosial kompetanse:
|
·
Kommunikasjon og språk (evt morsmål):
·
·
|
·
Selvstendighet:
·
- Hvordan oppleves barnets selvstendighet i forhold til
toalett, påkledning og spising
|
·
Motorikk/bevegelse (grov- og finmotorikk):
|
·
Oppmerksomhet/konsentrasjon:
|
·
Samarbeid hjem/barnehage:
·
- Kultur og religion
- Innspill fra foreldre
·
|
·
Dette er vi enige om at vi skal jobbe spesielt med
fremover:
|
Dette er et annet skjema det går an å bruke til
utviklingssamtalene. Her ligger det også spørsmål som foreldrene kan forberede
seg på før samtalen.
Barnets navn:……………………………
Dato:………………………………………
Personalet:……………………………….
Foresatte:………………………………...
|
|
|
|
|
|
Oppsummering av samtalen
4. Mål vi jobber med i
kommende periode (hjemme og i barnehagen):
1.
2.
3.
|
|
Kommentarer
Legg inn en kommentar