Hvordan få til gode utviklingsamtaler?




Det er høst og flere er sikkert godt i gang med foreldresamtaler/utviklingsamtaler. Utviklingsamtaler er et begrep som skolen bruker, og som barnehagen nå er i ferd med å bytte mot begrepet foreldresamtaler. I løpet av et barnehageår skal foreldrene få tilbud om to utviklingsamtaler på ca. 30 min der vi snakker sammen om barnets utvikling hjemme og i barnehagen. I løpet av barnehagehverdagen får vi vanligvis ikke så mye tid til å snakke med foreldrene, annet enn litt kjapt om praktiske ting og gjensidig tilbakemeldinger om hvordan barnet har det hjemme og i barnehagen, og da er det godt å få litt mer tid til å snakke sammen. I rammeplanen står det: «Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål. Foreldrene og barnehagens personale har et felles ansvar for barnets trivsel og utvikling» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 29).

Noen uker før samtalene starter henger vi opp skjemaer med dato og tidspunkt som passer best for oss, der foreldrene får muligheten til å sette seg opp på tidspunktene som passer best for dem. Hvis ingen av tidspunktene passer, så finner vi det sammen.

Bruk av bilder som et vindu inn i barnehagehverdagen
Er det noe foreldrene elsker å se så er det bilder av barnet fra barnehagehverdagen. Noen glimt av barnet i ulike settinger, sammen med andre barn. Jeg pleier å plukke ut noen snakkebilder som jeg kan snakke om sammen med foreldrene. Det kan godt henge sammen med ulike punkter som jeg har satt opp i utviklingsamtalen, som belyser noe av det jeg ønsker å formidle der. Dette trenger ikke å ta mye tid, jeg redigerer ikke bildene og lager heller ingen video av det, jeg plukker ut bilder av barnet og legger bildene i egne mapper med barnets navn, også trykker jeg gjennom bildene på datamaskinen under samtalen.

Bedre samtale om foreldrene forbereder seg
Før utviklingsamtalen sender vi ut et skriv til foreldrene med spørsmålene vi skal gå igjennom i samtalen. Jeg informerer foreldrene om at vi får mye mer utbytte av samtalen hvis de også er forberedt. Dette skrivet får de i god tid før samtalene starter. Det er dessverre ofte at foreldrene har mistet dette skrivet eller glemt å forberede seg, så det er lurt å minne de på det i forkant av samtalen.

Unngå at noe uventet dukker opp
Det er ikke heldig at vi tar opp ting med foreldrene som de burde hatt en anelse om på forhånd. Hvis du skal ta opp noe spesielt med foreldrene, så informer om det på forhånd slik at de kan forberede seg på det. Samtalene blir også bedre når foreldrene har fått tenkt seg om og er forberedt.

Slipp foreldrene til
Slipp foreldrene til under samtalen, det er viktig at vi kan snakke om vi ser det samme barnet i barnehagen som foreldrene ser hjemme. 30 minutter går som regel alt for fort, og det er mye som skal sies på disse minuttene, men det er fortsatt viktig at det blir en gjensidig dialog for barnets beste.

To ulike skjemaer
Dette skjemaet er hentet fra boken min «Velkommen til barnehagelivet! Oppstart og tilvenning for barn og voksne» (Kommuneforlaget, 2015).

Barnets navn:

Pedagogisk leder:

Til stede på møtet:


·                 Barnehagehverdagen:
·                 - kort om barnets dag i barnehagen, barnegruppa, hvem og hva barnet leker med og interesserer seg for (prosjektarbeid, temaarbeid, selvstendighet ol.)





·                 Barnets sterke sider/ting barnet er god på/liker å holde på med:





·                 Samspill og sosial kompetanse:





·                 Kommunikasjon og språk (evt morsmål):

·                  
·                


·                 Selvstendighet:
·                 - Hvordan oppleves barnets selvstendighet i forhold til toalett, påkledning og spising



·                 Motorikk/bevegelse (grov- og finmotorikk):




·                 Oppmerksomhet/konsentrasjon:




·                 Samarbeid hjem/barnehage:
·                 - Kultur og religion

- Innspill fra foreldre


·                  

·                 Dette er vi enige om at vi skal jobbe spesielt med fremover: 











Dette er et annet skjema det går an å bruke til utviklingssamtalene. Her ligger det også spørsmål som foreldrene kan forberede seg på før samtalen.



Barnets navn:……………………………
Dato:………………………………………
Personalet:……………………………….
Foresatte:………………………………...


1. Tilbakemeldinger fra foreldrene til barnehagen om barnet

a. Hva tenker du/ dere det er viktig at vi får snakket om i denne samtalen?

b. Hvordan opplever du/ dere barnet deres i hverdagen? Barnets styrker og utfordringer.

c. Hvordan trives barnet deres i barnehagen og hjemme akkurat nå?

d. Hva liker du å få tilbakemeldinger om når du henter barnet ditt?




2. Tilbakemeldinger fra barnehagen om barnet

a. Beskrivelse av barnets hverdag i barnehagen. (trygghet, trivsel, overgangssituasjoner, grensesetting)



b. Barnets lekekompetanse, med hvem, hvor osv



c. Barnets sterke sider og utfordringer vi jobber med akkurat nå 



d. Selvstendighet (garderoben, måltidet, soving, rutiner...)



e. Språk, motorikk og utvikling

3. Kommunikasjon og samarbeid med barnehagen

a. Oppfølging av forrige samtale.

b. Hvordan opplever du/ dere at de ansatte i barnehagen er fleksible, holder avtaler, informerer og er imøtekomne i forhold til deg
og din familie.



Oppsummering av samtalen

4. Mål vi jobber med i kommende periode (hjemme og i barnehagen):

1.
2.
3.




Kommentarer

Populære innlegg