En flertydig rammeplan?
I over ett år har jeg forsket
på språkkartleggingsdebatten, og skrevet masteroppgaven ved navn
"Departementet vil". Med kritiske blikk har jeg sett nærmere på det
mulige spenningsfeltet mellom førskolelærere og Kunnskapsdepartementet, i
spørsmålet om innføring av språkkartleggingsverktøy i alle norske barnehager. Ett
av funnene mine er navnet på denne artikkelen, en flertydig rammeplan. Datamaterialet
som ble analysert var tekstutsnitt fra fagartiklene skrevet i etterkant av
konferansen om kartlegging i Lærernes Hus, juni 2010. Tolv fagartikler ble
skrevet av de tolv som var foredragsholdere denne dagen, med ulik bakgrunn og
tanker om språkkartlegging i barnehagen.
Et av mange spenningsfelt:
I denne delen av oppgaven
gjør jeg rede for funn fra analysedelen, barnehagen i endring. Her oppstår det et klart spenningsfelt mellom
de to tekstutsnittene (Kolstad, 2010, Rugtvedt, 2010). Spenningsfeltet ligger i
uenigheten om språkkartlegging i barnehagen vil eller ikke vil endre
barnehagens oppdrag og mandat. I analysen av endrings-diskursen ble det sett
nærmere på dette spenningsfeltet.
Kolstad (2010) skriver at førskolelæreres tidspress vil øke med nye
krav om språkkartlegging, og viktige oppgaver vil måtte nedprioriteres.
Rugtvedt (2010) skriver at Kunnskapsdepartementet ønsker at barnehagene skal
gjøre gode vurderinger, og at det er opp til de ansatte i hver enkelt barnehage
å sørge for at barnehagens egenart og tradisjon ikke endres med bruk av
språkkartleggingsverktøy. Selv om Rugtvedt mener at barnehagens samfunnsmandat
er bredt og omfattende, og at den ikke sier seg direkte i mot kartlegging av
barn, får innføring av nye arbeidsoppgaver konsekvenser for barnehagens
pedagogiske praksis.
Finnes
det plass til språkkartlegging av alle barn i dagens rammeplan?
En av de større konsekvensene av spenningsfeltet mellom førskolelærere
og Kunnskapsdepartementet oppdages her, der rammeplanen for barnehagens innhold
og oppgaver (KD, 2011) kan oppleves flertydig i spørsmålet om rammeplanen
støtter kartlegging av enkeltbarns utvikling eller ikke. I rammeplanen blir det
skrevet at "dokumentasjon knyttet til enkeltbarn kan nyttes i
tilknytningen til samarbeid med hjelpeinstanser utenfor barnehagen når dette
skjer i samarbeid og forståelse med barnas foreldre/foresatte" (KD, 2011,
s. 55). "Barnehagen skal normalt ikke vurdere måloppnåelse hos enkeltbarn
i forhold til gitte kriterier, jf. avsnittet over om dokumentasjon av
enkeltbarns utvikling" (KD, 2011, s. 56). Her leser jeg at
Kunnskapsdepartementets forslag (KD, 2008-2009) om språkkartlegging av alle
barn ikke stemmer overens med rammeplanens (KD, 2011) angitte rammer for
dokumentasjon og evaluering. Barnehagens rammeplan skal i samsvar med
barnehageloven legge til grunn for alt arbeidet i barnehagen, og her blir det
tydelig uttrykt at forslaget til Kunnskapsdepartementet (KD, 2008-2009) om å
språkkartlegge alle barn, ikke støttes av rammeplanen for barnehagens innhold
og oppgaver (KD, 2011).
Kampen
om barnehagens sjel:
Bjerkestrand (2011) skriver om strukturkvalitet, prosesskvalitet og
resultatkvalitet, og at resultatkvalitet er forbeholdt skolen. Hun hevder at
barnehagens mandat ikke inviterer til vurdering av barns kompetanse
(Bjerkestrand, 2011). I følge Frode Søbstad bør det være konsekvenser for
barnehager som ikke følger rammeplanen (Søbstad, 2007). Jeg mener at
rammeplanen tydelig sier at man ikke skal evaluere enkeltbarn i barnehagen, men
at de fleste barnehager allikevel gjør det. Søbstad mener at rammeplanen med et
klart budskap får fram at det er barnehagens virksomhet som skal vurderes, og
at det kun er barn med spesielle behov som trenger en fyldig dokumentasjon
(Søbstad, 2007). Det bør stilles spørsmålstegn ved denne målingen, skriver
Søbstad (2007). Da Søbstad (2007) skrev dette i 2007 kunne han
ense faren barnehagens egenart nå står i:
"Vi kan stå overfor en kamp om
barnehagens sjel i de nærmeste årene. Det er da viktig og nødvendig at ansatte
i barnehage, førskolelærerstudenter og alle andre som er knyttet til
barnehagefeltet, følger med på utviklingen og aktivt drøfter om alle
nyordninger er av de gode. Vi må unngå at vi blir museumsvoktere, men samtidig
er det nødvendig å ta vare på det gode i barnehagetradisjonen og på det
særpreget barnehagen har i det pedagogiske landskapet" (Søbstad, 2007, s.
85-86).
Før rammeplanen ble revidert
skrev Bellika (2010): ”Vi ser helst at rammeplanen også i framtiden får beholde
bestemmelsen om at barnehagen normalt ikke skal vurdere måloppnåelse hos
enkeltbarn i forhold til gitte kriterier.” (Bellika, 2010, s. 190). I
nyrevidert versjon er beskjeden uendret, og den er fortsatt gjeldene som
grunnlag i alle norske barnehager, men selv med dette klare budskapet vil
departementet tilby språkkartlegging til alle barnehagebarn (KD, 2010-2011a). Spørsmålet
da er hva barnehageansatte med førskolelærerne i spissen skal gjøre med en slik
bestemmelse, når den bryter med våre rammer for arbeidet?
Hvor er barnehagens stemmer?
Det er nå blitt viktigere enn
noen gang før og stå opp om morgenen med årvåkent blikk, med et kritisk blikk i
forkammeret i hodet og med en ryggrad av stål. Høgskoleansatte og andre med
annen bakgrunn en førskolelærerutdanning står for tiden i kampen om denne saken.
Hvor er stemmene fra barnehagen, hvor er alle førskolelærerne? Vis at dere bryr
dere og delta i debatten, vi trenger dere!
Litteratur:
Bellika, E. (2010). Kartlegging i et profesjonsperspektiv. Nordiskbarnehageforskning. Vol 3, (3), 187-190.
Bjerkestrand, M. (2011). System for kvalitetsutvikling. Utdanning. (7), 65.
KD (2008-2009). Kvalitet i
barnehagen. St.meld.nr.41. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
KD (2010-2011a). Læring og
fellesskap. St.meld.nr.18. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
KD (2011). Rammeplan for
barnehagens innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Kolstad, L. (2010). Mer papirarbeid i barnehagen? Om
arbeidstidsordninger i barnehagen. Nordiskbarnehageforskning. (3),
183-185.
Rugtvedt, L. (2010). Et skjerpet blikk med kvalitetssikrede verktøy. Nordiskbarnehageforskning.
(3), 155-158.
Søbstad, F. (2007).
Rammeplanen i et kritisk lys. I T.
Moser og M. Röthle (Red.). Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk? (s.
74-87). Oslo: Universitetsforlaget.
Kommentarer
Legg inn en kommentar