Godhetsmakt og skjematisering
Hva hører hjemme i en
barnehage, og hva gjør ikke? Jeg tror at dette er noe av problemet på
barnehagefeltet i disse dager. En uvitenhet om hva som vil skje og utvikle seg,
og en sterk kamp om å holde på barnehagens egenart og tradisjon. En stemme som
ikke blir anerkjent, respektert og hørt. Kunnskapen om barn og barnehagen
ligger hos førskolelæreren, men denne kunnskapen blir ikke tydelig, da stemmen
ikke blir anerkjent. Andre aktører utenfor barnehagen fra andre områder av samfunnet
blir hørt i stedet for, som økonomer, lærere, spesialpedagoger og politikere.
Disse aktørene har ikke den samme kompetansen som førskolelærerne, men
allikevel blir deres stemmer hørt. Aktørene som blir anerkjent kommer med
kvalitets-tips for å videreutvikle barnehagen, da samfunnet har oppdaget
barnehagens potensiale for å øke sosial utjevning, ved tidlig innsats og fokus
på livslang læring. Her ligger det store gevinster for pengeglade aktører, som
ser at de kan tjene gode penger på gyldne ord uten videre betydning.
Godhetsmakta
Det er her godhetsmakta
kommer inn i bildet, dette er aktørenes vei inn i barnehagen (Pettersvold og
Østrem, 2012). En godhetsmakt er det mulig vanskelig å se igjennom, da det som
sies virker overbevisende og positivt. <<Vi
vil også barnets beste, og vi vet hva som må gjøres for å kvalitetssikre
barnehagen>>, men så er spørsmålet
om denne godheten er troverdig, eller om den kun handler om inntjeninger og
fordobling av inntekter. Pettersvold og Østrem (2012) har gått i sømmene på
kartleggingsverktøy, og de som står bak verktøyene, de har til og med sjekket
deres status i skattelistene. Deres inntjening har fordoblet seg siden 2006. Det
kan se ut som at barnehagen er drevet inn i en verden den ikke hører hjemme i,
etter å ha blitt en del av utdanningssystemet.
Kampen om barnehagens egenart
Hva skal inn i
barnehagen og hva skal ikke? Hva hører hjemme i forhold til barnehagens
rammeverk og hva gjør ikke det. Vi har nødt til å være mer kritisk til det som
kommer inn i barnehagen fra ulike aktører. For fem år siden skrev Søbstad (2007)
om en kamp vi muligens kom til å stå ovenfor de neste årene, denne kampen var
om barnehagens sjel. Nå i år 2012 står vi i en endringsprosess, der jeg vil
tørre å påstå at barnehagens egenart står i fare. Flere steder påstår
politikere at de ikke ønsker å endre barnehagens egenart og tradisjoner, men
det viser seg at det allikevel skjer. Den økningen vi har hatt med utbygging de
siste årene for å oppnå full barnehagedekning, har medført en rekke problemer i
forhold til kvalitet i barnehagene. På nyhetene i nå i våres kom beskjeden om
at vi mangler 6000 førskolelærere i Norge. Jeg er enig med Bjerkestrand (2011:65) ”Førskolelærermangel skaper
ujevn kvalitet”. Men selv med denne førskolelærermangelen, forsøker aktører å
legge opp ulike strategier for å øke kvaliteten i barnehagene.
Prosjektmandatet ”Oslobarnehagene”
legger fram en strategi for å bedre kvaliteten i barnehagene i Oslo. Mandatet
påpeker ujevne kvalitetsnivåer rundt om i barnehagene, og ønsker at kvaliteten
skal utjevnes. Prosjektets vektlegging påpeker at læring for bedre skolegang
settes i høysetet. ”Frafallet i skolealder er utfordringen(..) kan skyldes
språkferdigheter allerede i førskolealder”(Oslo Kommune, 2010:3). Dette er noe
departementet også vil gjøre noe med gjennom St.meld. 18 (2010-2011). Her vil
departementet ”sikre at alle barn får tilbud om språkkartlegging i barnehagen”
(KD, 2010-2011:66). Halvorsen mener at dette vil gi et bedre bilde enn dagens
fireårskontroller, gjort av helsestasjonen (Halvorsen, 2011). Greve (2011) mener at Kristin Halvorsen(SV) er upresis og
provoserende i hennes uttalelse om kvalitet i barnehagen, ”Det handler om en
generell heving av kvaliteten i barnehagene”.
Førskolelærere vil nok være enige om at kvalitetsnivået i barnehagene
trengs å jevnes ut, men jeg mener det må gjøres steg for steg. Slik jeg ser
utviklingen vil regjeringen gå baklengs i sine føringer: Hundrevis av
barnehager, tusenvis av barn, færre pedagoger, kartleggingsverktøy som utføres
av uutdannede assistenter og studenter, og kommunene sitter som ansvarlig?
Det vi først og fremst trenger er flere pedagoger på hver avdeling,
slik at vi får tid til å følge opp hvert enkelt individ. Bruker vi tiden til å
fylle ut skjemaer, kaster vi bort dyrbar tid sammen med barna. Førskolelærere skal følge rammeplan for
barnehagen(2011, s. 56), og når den sier seg mot å vurdere måloppnåelse hos
enkeltbarn, ser jeg heller ingen poeng med å gjøre som politikerne krever.
Avslutning
Gode kunnskaper om
barnehagens egenart og en opplæring i kritisk tankegang vil være noe som
førskolelærerutdanningene bør prioritere. For det er kunnskap det kommer an på
i møte med de mange aktører som interesserer seg for barnehagefeltet. Har man
god kunnskap om hva barnehagen står for og hva den skal være, så vil det bli
vanskeligere for andre å endre den.
Litteraturliste
Bjerkestrand, Mimi (2011): System for kvalitetsutviklingen. Utdanning, 7, 65.
Greve, Anne (2011): Snakk med
barna, ikke kartlegg. Hentet 13.april, 2011 fra http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4091502.ece.
Halvorsen, K. (2011). Språktesting i barnehagene. Hentet 28.
mars, 2012 fra http://www.hadeland.net/Innenriks/Politikk/article5559260.ece
KD (2010-2011). Læring og
fellesskap. St.meld.nr.18. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
KD (2011). Rammeplan for
barnehagens innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Oslo kommune (2010): Prosjektmandat
”Oslobarnehagene”. Oslo: Byrådsavdelingen for kultur og utdanning.
Pettersvold, M. og Østrem, S. (2012). Mestrer, mestrer ikke. Jakten på det normale
barnet. Oslo: Res Publica.
Kommentarer
Legg inn en kommentar