Etterlyser mer fokus på tilvenning
i barnehagelærerutdanningen.
Som praksislærer blir jeg
overrasket av å høre hvor lite fokus det er på tilvenningsperioden i
barnehagelærerutdanningen, spesielt når det er det første nyutdannede møter i
arbeidslivet.
Praksissjokket
Våren 2009 var jeg ferdig
utdannet førskolelærer, og var klar for å komme ut i arbeidslivet. Jeg var
heldig og fikk fast jobb som pedagogisk leder, samtidig være med på å starte
opp en ny basebarnehage. Den høsten skulle vi ta imot 15 nye ett og to-åringer,
og selv med hodet fullt av ny kunnskap klar til å transformeres inn i den
praktiske verden, hadde jeg lite kunnskap om det aller første jeg skulle møte
på – nemlig tilvenningsperioden. Jeg var riktignok heldig som fikk dele
ansvaret for barnegruppen sammen med en annen mer erfaren pedagog. Men selv med
god støtte til å få besvart spørsmål og ulike utfordringer står du alene i møte
med nye barn og foreldre som primærkontakt. Det å ikke ha noen konkrete
holdepunkter i denne perioden var vanskelig, og selv om det gikk bra, så var
det et stort praksissjokk som ventet meg der ute.
En praktisk bok om
oppstart og tilvenning
Da jeg fikk det utløsende
spørsmålet i 2014 om det var en barnehagetematikk jeg kunne tenke meg å skrive
en fagbok om, var svaret lett. Det er en bok på feltet vi mangler, og det er en
praktisk bok om oppstart og tilvenning. Var det en bok jeg selv kunne trengt,
så var det denne. Det fantes noe litteratur om tilknytningsteorien og det
faglige rundt denne perioden, men det er en god kombinasjon mellom teori og
praksis du virkelig trenger der ute. Jeg tok kontakt med barnehager rundt
omkring i det vidstrakte landet vårt, og fikk hentet inn rikelig med materiale
til å forme en praktisk bok. Målet var også å samle inn praktiske tips og råd,
samtidig nyttige skjemaer til bruk under tilvenningssamtaler, og bli kjent-
samtaler og utviklingssamtaler. I barnehagelærerutdanningen lærer studentene
lite om det praktiske rundt foreldresamarbeid som gjennomføringen av en
utviklingssamtale. Er du heldig får du være med som observatør i praksis.
Praksis er også en
tematikk det er verdt å nevne her, da studenter i barnehagelærerutdanningen ikke
har praksis i oppstarten av august og i selve tilvenningsmåneden da de fleste
nye starter. Er studenten heldig får de praksisplass på en avdeling der de tar
imot nye barn gjennom høsten.
Kunnskap om hvordan
(praktisk kunnskap)
Hvordan forberede seg til et nytt barnehageår og en ny
tilvenningsperiode?
Hvem kan være primærkontakter for nye barn?
Hvordan gjennomføre et hjemmebesøk?
Hvilke spørsmål stiller man i en bli kjent- samtale?
Hvordan legge opp en god tilvenningsperiode for det enkelte barn?
Hva er forskjellen på tilvenningsdagene?
Hvordan legge til rette for en god avskjed for barnet med foreldrene?
Hvordan legge opp det første foreldremøtet?
Hvordan forberede og legge opp en utviklingssamtale?
Hvordan sikre et godt samarbeid mellom barnehagen og hjemmet?
Hvordan tilrettelegge barnehagens rom for tilvenning?
Dette er kun noe av det studenten bør være forberedt på før oppstarten
av et nytt barnehageår.
Ansvaret som nyutdannet
Det er ikke alle
nyutdannede som er like heldige som meg, som kommer ut i arbeidslivet og får
lov til å samarbeide tett med en annen pedagog, mange blir kastet rett ut som
ledere kanskje i en mindre barnehage. Mange barnehager har gode tilvenningsplaner
og er godt forberedt på å ta imot nye barn hvert år, men ikke alle.
Avslutning
På en småbarnsavdeling
kan vi ta imot barn gjennom hele det første året, dermed er fokuset på
tilvenning virkelig noe som bør stå høyere i utdanningen enn det gjør i dag.
Ja, det faglige teoretiske er viktig, men nyutdannede står sterkere når de også
har praktisk kunnskap innabords. Jeg etterlyser herved mer fokus på tilvenning
i barnehagelærerutdanningen, og oppfordrer studiestedene til å invitere barnehager
inn i undervisningen for å snakke om deres tilvenningsplan og
tilvenningspraksis.
Info om forfatterne av boken: Kathrine M Fagereng jobber som pedagogisk leder i Slagen barnehage i
Tønsberg, er utdannet førskolelærer, har videreutdanning i pedagogisk
veiledning og en mastergrad i barnehagepedagogikk. Boken ble først gitt ut i
2015, oversatt og gitt ut i Danmark i 2018, revidert og kommet ut i andre
utgave nå i høst.
Kjartan Belseth jobber som høgskolelektor ved barnehagelærerutdanningen
ved Høgskolen i Østfold. Han er utdannet førskolelærer, har videreutdanning i
pedagogisk veiledning og mastergrad i barnehagepedagogikk. Han bidrar med et
kapittel i boken om mangfoldsperspektiver på tilvenning.
Kommentarer
Legg inn en kommentar