Kartlegging av barn er i strid med rammeplanen
Av Kathrine
M. Fagereng
I denne artikkelen vil jeg skrive om
kartlegging av barn i barnehagen og om noen av mine funn etter en fordypning av
temaet. Hva er bakgrunnen for den eskalerte bruken av kartlegging i barnehagen?
Mitt første møte med kartlegging av barn i barnehage var under et
praksisopphold på Hawaii, vinteren 2009. Her var det en selvfølge at det
enkelte barns ferdigheter skulle krysses av på et skjema og dokumenteres med
bilder eller observasjonsnotater. Her fra mine egne notater:
”Jeg er på småbarnsavdeling med barn i alderen to til tre år, her
sitter jeg ved siden av en gutt på to år. Mens jeg skriver om dagens forløp i
loggboka mi, vil gutten herme etter meg og skrive i boka. Jeg forklarer at han
ikke kan skrive akkurat der jeg skriver, men at han kan skrive bakerst i boka.
Dette gjør han med stor glede og han får låne kulepennen min. En av de hawaiianske
studentene kommer bort og tror at gutten prøver å skrive navnet sitt. Hun har
ansvaret for kartleggingen av dette barnets ferdigheter, og plukker opp
kameraet fra baklomma. Deretter plasserer hun kulepennen mellom fingrene på
gutten, gir han et nytt ark å skrive på, og ber han skrive navnet sitt. Gutten
som da holder på med noe helt annet, klusser noen streker på arket, mens
studenten fornøyd tar bilder, av det hun tror er navnet hans. Når bildet er
tatt tar hun arket med ”navnet” og setter det inn i porteføljen til gutten, og
krysser av på kartleggingsskjemaet for at han endelig har klart å skrive sitt
eget navn.”
Kartlegging av barn er en naturlig del av denne barnehagens praksis, og
skjemaene vil følge barnet fra det er to år til barnet er ferdig på skolen.
Kartlegging i Oslo og Stavanger
Her hjemme
har jeg sett nærmere på to kartleggingsprosjekter, Det lærende barnet i Stavanger og Her kommer jeg i Oslo.
Det lærende barnet er et
longitudinelt forskningsprosjekt der enkeltbarn kartlegges fra de er 2,5 år til
de har fylt 10. Prosjektet ledes av en tverrfaglig plan- og forskningsgruppe
som følger barnet på de fire områdene språk, bevegelse, matematiske ferdigheter
og sosiale ferdigheter. Hjelpemidler er verktøy som TRAS, ALLE MED, MIO og
EYMSC.
Til disse verktøyene følger det med skjemaer det skal noteres og
krysses av på: Kan barnet vaske seg og tørke hendene sine? Kan barnet gå fire
skritt på tå? Kan barnet sitte på gulvet i skredderstilling med ryggen rett?
Gjør barnet krav på leker som er sine? Liker barnet å være sammen med andre
barn? Viser barnet interesser for bøker? Dette er noen eksempler på spørsmål
som blir brukt i Stavanger-prosjektet.
Vårt syn på barn
Dersom kartlegging
blir mer og mer vanlig og kanskje en realitet i alle barnehager, hva vil da
skje med vårt syn på barn? Hva skjer med vårt syn på barn når vi hele tiden fokuserer
på barns mangler? Vårt bilde av barnet er grunnleggende for hele vår pedagogiske
virksomhet. Birgitta Kennedy, leder av det svenske Reggio Emilia Institutet,
sier:
”(…) finnes det to vidt forskjellige måter å se barn på. Det handler om
hvilke kunnskapssyn man har, men også om den pedagogen man velger å være. Hvis
man først og fremst velger å se barns behov og mangler, kreves det en pedagog
som hele tiden er til stede for å fortelle og forklare, veilede, beskytte og
passe på. Dette innebærer at man som voksen kan og vet alt, og må
videreformidle dette til barnet. På denne måten gir vi ikke barnet muligheten
til å tenke selv, stille egne spørsmål og bruke alle sine evner, sin fantasi og
sin kompetanse” (Kennedy, 2000:17)
Fokus på barns mangler
Solveig
Østrem sier til Aftenposten 12.01.2007 om kartlegging: ”Man spør ikke om hva
barnet kan, vet, tenker eller tror, men om hva de mangler.”
Østrems kritikk kan ses i sammenheng med Sjøvik (2007): ”Det er viktig
å bygge på barnets ressurser. Hvordan skal barna få tillit til egen kompetanse
hvis vi fratar dem muligheten til å se den?” (Sjøvik, 2007:345) I boken En barnehage for alle sier Sjøvik videre:
”Det bør diskuteres hva fokus på tidlig avdekking og diagnose kan innebære og
om dette kan stå i motsetning til inkludering” (ibid).
Jeg tenker at det kan stilles spørsmål ved om flere barn vil bli
betegnet som avvikere, eller som unormale, dersom den økende utbredelsen av
denne typen kartleggingsverktøy får fortsette.
Hva sier rammeplanen?
I rapporten
Alle teller mer (Østrem mfl 2009), evalueringen
av rammeplanen, viser det seg at omfattende kartlegging av enkeltbarn er blitt vanlig.
I rammeplanen står det: ”Et etisk perspektiv må legges til grunn ved
dokumentasjon av barns lek, læring og arbeid. Både barn og foreldre kan reagere
dersom for mye av det barn sier og gjør blir gjort til gjenstand for skriftlig
observasjon og vurdering. … Barnehagen skal normalt ikke vurdere måloppnåelse
hos enkeltbarn i forhold til gitte kriterier” (KD, 2011:56).
Selv om vi her helt tydelig ser at rammeplanen sier at vi ikke
skal vurdere måloppnåelse hos barn, ser det ut til at kartleggingsprosjektene
jeg nå har vurdert faktisk gjør det.
Politisk forvirring
I august
2007 var det diskusjon rundt veilederen A,
B, C og 1, 2, 3. Barnehageansatte i Oslo kommune motsatte seg i å ta i bruk
dette kartleggingsverktøyet. I likhet med Her
kommer jeg skal A, B, C og 1, 2, 3
kartlegge alle barns kunnskaper, ferdigheter og sosiale kompetanse. Det som
samles inn, skal legges i mapper som følger barnet videre til skolen. Rammeplanen advarer imidlertid mot kartlegging av enkeltbarns ferdigheter og
kunnskaper (Hogsnes, 2007).
På TV 2-nyhetene 8 august 2007 ga daværende kunnskapsministeren Øystein
Djupedal fra Sosialistisk Venstreparti full støtte til Oslos skole- og
barnehagebyråd Torger Ødegaard fra Høyre i å bruke kartleggingsverktøyet. ”Han
ser ikke at byråden er i konflikt med rammeplanen for barnehagen. Ansvaret
overlates til kommunene” (Ibid).
Hva gjør det med oss som fagpersoner når personer i posisjoner som
Djupedals og Ødegaards bryter lovverket? Og hvor går grensen mellom hva
politikere og pedagogene selv skal bestemme i forhold til barnehagens
pedagogiske innhold og arbeidsmåter?
Noen spørsmål
På Hawaii er
kartlegging av barn helt vanlig, og skjemaene deres er mer ”ekstreme” enn noe jeg
har sett hittil. Men hvor er vi på vei? Etter å ha arbeidet med temaet sitter
jeg igjen med mange spørsmål.
·
Hvorfor er ikke barnehagen representert i prosjekter
når det er i barnehagen kartleggingsverktøyene skal benyttes?
·
Hvorfor finnes det i det så mange forskjellige
kartleggingsskjemaer i norske kommuner?
·
Er barna våre ”forsøkskaniner”?
·
Kan foreldre godta at slike kartleggingsprosjekter
setter barna deres i bås?
·
Hvilke læringsmål skal førskolelærerutdanningen ha?
·
Hvilke kartleggingsverktøy skal vi eventuelt ta i
bruk for å få best resultater i forhold til læringsmålene?
·
Kan dette føre til endring av barnesyn?
·
Hvor stor er faren for at flere barn vil få en
diagnose som følge av kartlegging, noe som kan føre til at barn ekskluderes
heller enn inkluderes?
·
Hvordan påvirker en stor mangel på førskolelærere med
godkjent utdanning bruken av kartleggingsverktøy?
Litteratur
Kennedy, B.
(1999) Glassfugler i skyene. Oslo:
Universitetsforlaget
KD (2006) Rammeplan for barnehagens innhold og
oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet
Sjøvik, P. (2007)
En barnehage for alle. Oslo:
Universitetsforlaget
Østrem, S.,
mfl. (2009) Alle teller mer – En evaluering av hvordan Rammeplan for
barnehagens innhold og oppgaver blir innført, brukt og erfart. Tønsberg:
Barnehagesenteret
Elektroniske kilder
A, B, C og 1,
2, 3, Veileder (2006),
Utdanningsetaten, Oslo kommune: http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utdanningsetaten%20%28UDE%29/Internett%20%28UDE%29/PED/Dok/ABC%20123%20MTE2MjU2NDA2NDEyODMxODQwNj.pdf
Det lærende
barnet (2007), Stavanger kommune,
Universitetet i Stavanger: http://www.linksidene.no/MinBarnehage/morgedalsveien/pilot.nsf/ntr/19DB2A33F5F47172C12573E1003AC4BB/$FILE/ATTJKA2J.pdf
Her kommer
jeg, pilotprosjekt (2009), Utdanningsetaten, Oslo kommune:http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utdanningsetaten%20%28UDE%29/Internett%20%28UDE%29/Info/Her%20kommer%20jeg%20bhg%202-utgave.pdf
Hogsnes,
H.D. (2007b): Ikke lenger en arena for mangfold? På internett, tilgjengelig fra http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1940750.ece
Om Ytringforfatteren: Kathrine M.
Fagereng er masterstudent ved Høgskolen i Oslo, artikkelen er basert på hennes bacheloroppgave.
Kommentarer
Legg inn en kommentar