”Tenk på de sultne barna i Afrika”
Spis opp maten din,
tenk på de sultne barna i Afrika, fikk jeg høre som liten. Alltid var det mat
igjen på tallerken. Øynene mine var mer sulten enn magen. Ettersom jeg alltid
har vært sta, har det bestandig vært mat igjen etter måltidene. Tenk på all den
maten vi kaster sa pappa, så spiste han opp maten selv.
Skal vi praktisere etter egne erfaringer?
Vi har alle hatt en barndom der vi
har lært matvaner fra våre foreldre. Hva vi skal spise, hvor mye vi skal spise,
hva som vil skje hvis vi ikke spiser og hva som vil skje hvis vi spiser for
mye. Hva skjer når barnet begynner i barnehagen? Hvordan skal personalet ta
hensyn til alle barn, når hvert barn har ulike erfaringer? Personalet må lytte og prøve å tolke deres kroppsspråk og være
observante i forhold til deres handlinger, estetiske uttrykk og etter hvert
også deres verbale språk (KD:2006:13). Rammeplanen sier også: Personalet må være tydelige modeller og
bevisste på eget kulturelt og verdimessig ståsted. (…) Personalet må være åpne
for å reflektere over egne holdninger og handlinger (KD:2006:30). I
barnehagen kreves det at de voksne hele tiden jobber med sine egne holdninger.
Hvordan vi snakker, hvordan vi uttrykker oss, og hvordan vi behandler de som er
rundt oss. Denne jobben krever at vi alltid må jobbe med oss selv.
Praksisfortelling
Lisa 5 år sitter nok en gang
igjen ved matbordet. Alle de andre barna har gått ut for å leke. Hun forteller
nok en gang Trine 31 år, at hun ikke er sulten. Trine sier at alle må spise opp
den brødskiva de har begynt på, og siden Lisa er blitt så stor jente må hun
lære seg det! Lisa kom sent denne dagen, hun hadde spist sammen med pappaen sin
rett før hun ankom barnehagen. Trine viste at Lisa hadde kommet sent den dagen,
men tenkte ikke over at hun kanskje hadde spist en sen frokost. Lisa måtte
spise opp maten, selv om hun allerede var full i magen.
Hva sier denne
fortellingen om barns medvirkning?
Lisa var 5 år i denne fortellingen.
Hadde fortellingen vært annerledes om Lisa hadde vært 2 år? Eller kanskje hun
hadde fått gått fra bordet om det hadde vært en annen person på vakt den dagen?
Kanskje Trine har blitt opplært til dette fra sine egne foreldre, eller fra
barnehagen hun selv gikk i en gang i tiden? Jeg er litt usikker på om fortellingen
hadde tatt en annen vending om Lisa hadde vært yngre, det kan virke som om den
voksne var veldig klar på reglene for å spise opp. Men som jeg kommer innpå
senere, så har det mye med hvem som sitter med reglene for hva som er lov og
ikke. Disse ”reglene” burde bli satt på et personalmøte, slik de voksne får
muligheten til å diskutere dilemmaer som dette, og for at barn skal få samme
svar fra alle voksne.
Når er barnet mett?
Hvordan skal vi vite at barnet er
mett? Vi som jobber med barn i barnehagen må lære å kjenne barn på ulike måter.
Vi må lære oss å kommunisere med dem, via tale og kroppsspråk. Små barn kan
også uttrykke at de er mette. Kjennetegn er at de skyver fra seg maten,
begynner å leke med den, spytter den ut, begynner å gråte og eller vrir seg
unna.
Påvirkningskraften foreldre har
Foreldre må erkjenne sin
påvirkningskraft når det kommer til sine egne barn. Det å kunne tenke over sine
egne handlinger og holdninger er viktig for barnets fremtid. Vil vi at barna
våre skal arve våre oppfattninger av dårlige matvaner, eller vil vi forandre
det her og nå? Dette er holdninger som barnehagen kan være med å påvirke. Det
oppstår som regel diskusjoner om sukkerholdig mat og drikke på foreldremøter,
og barnehagen kan her invitere ernæringsfysiologer, eller andre som har greie
på kosthold.
Miljøet rundt matbordet
Hvordan har barn det rundt
matbordet? Senker vi roen når vi skal spise? Bruker vi musikk, tenner lys eller
leser eventyr? Hva gjør vi for at barn skal få et godt forhold til mat? Jeg har
mange eksempler rundt dette, og har selv prøvd ut ulike forhold rundt
matbordet. På småbarnsavdelingen jeg jobbet med tidligere, hadde vi en blandet
aldersgruppe fra 0-3 år. Barna hadde som regel masse energi, som særlig kom
rett før maten ble trillet inn på avdelingen. I stedet for å rope og være
streng, gjorde vi noe som vi viste barna likte, nemlig sang. Vi spurte barna
hvilke sanger de ville synge, og noen ganger spilte jeg gitar til sangene.
Gitaren gjorde noe med barna, en slags salighet. Vi kunne også finne på å skru
av lyset og tenne stearinlys, dette skaper stemning, og roer ned barna. Jeg
husker også godt den gangen vi hadde et tema om ”Bukkene Bruse”, barna kunne
til slutt hele fortellingen utenat. Vi fortalte den ofte ved matbordet før barna
skulle spise.
Straff
Det er mange
måter å straffe barn på dersom de ikke spiser opp maten sin.
Spiser
du ikke opp maten din, så kommer musa og stjeler den.
Dette er noe jeg hørte ofte fra en
av mine tidligere medarbeidere. Jeg tror hun ønsket at barna skulle bli redde
for at maten skulle forsvinne, slik at de spiste opp raskere. Men selv er jeg
svært skeptisk til slike metoder. Enkelte barn lager seg visse vaner rundt
måltidet, til tider kan barnet for eksempel slite med minsket matlyst. I stedet
for å si at musa kommer og stjeler den, så kan det hende at barnet trenger noe
annet å spise, for å få i gang matlysten igjen. Akkurat som oss voksne liker
ikke barn og spise det samme hver dag, vi liker variasjon.
Tenk
på alle de sultne barna i Afrika, som ikke får mat.
I dette tilfelle kjenner jeg meg
godt igjen. Som sakt hørte jeg dette omtrent hver eneste dag hjemme ved
matbordet. Jeg var ikke et storspist barn, og brukte alltid lang tid med å få
ned maten. Pappa hadde bodd i Afrika i 7 år, og hadde mange sterke minner fra
barn og voksne som ikke fikk i seg nok mat og næring. Men jeg hadde ikke de
samme tankene som han. Jeg kunne ikke sette meg inn i deres situasjon, jeg fikk
jo mat på tallerkenen hver eneste dag. Jeg trengte bare å si at nå er jeg sulten,
så hadde jeg en brødskive på fatet 5 minutter senere. Når man skal bruke slike eksempler for å få
barn til å spise mer, er det kanskje bedre å bruke noe som barna vet hva betyr?
Spiser
du ikke opp maten din, så får du ikke dessert.
Dette kaller jeg straff på høyt
nivå. Hva er ikke det beste ved et måltid, jo dessert. Men skal vi bruke denne
gleden mot barna? Da samboeren min var liten, hadde de fisk til middag fast to
ganger i uken. Han hatet smaken av sjømat, og brakk seg hver gang. Men jeg tror
at så lenge han slapp å spise opp resten av fiske-måltidet, var ikke desserten
så viktig. Dette er nok et dilemma i mange hjem. Fisk er sunt året rundt. Jeg
mener det er viktig at barn får smake på forskjellig mat, men jeg vet også at
noen smaker kan ta lang tid før man får sanser for. Kanskje samboeren min hadde
spist fisk i dag, om han ikke hadde fått så dårlige minner som liten?
”Spiser du skorpa di, så blir tennene dine
sterke!”
Er noe jeg har hørt ofte ute i
praksisfeltet. Blir tennene virkelig sterkere av å spise skorpa på brødskriva?
Eller ønsker vi bare at barna skal spise opp, slik at vi vet at de har fått i
seg nok mat? Etter å ha vært i kontakt med flere tannleger rundt dette temaet,
har jeg fått konstatert at tennene IKKE blir sterkere av å spise skorper, men
at tyggemusklene våre er avhengig av at vi tygger, og ikke kun spiser
deigmasser og våtför. Hvorfor kan vi ikke heller gi dyrene de skorpene barna
ikke vil ha? ”Kast dem til fuglene”, sa den ene tannlegen jeg var i kontakt
med.
”Sitt i ro til alle er ferdig med å spise”!
Sier du dette
ofte til din barnegruppe?
Lisa 5 år måtte sitte alene ved
bordet til maten var spist opp. Trine 31 år ville at Lisa skulle lære at hun
måtte spise opp brødskiva før hun fikk gå ut å leke med de andre.
Det er viktig at vi lærer barna at
vi skal hygge oss sammen ved matbordet, fordi dette er en tid på dagen da vi
ikke skal løpe rundt å gjøre akkurat det vi vil, men en tid der vi skal slappe
av og roe ned tempoet. Kroppen vår trenger ny energi og da er mat veldig viktig
for at vi skal kunne fortsette i en hektisk hverdag. I hjemmet kan samlingen
ved matbordet være den eneste tiden på dagen der familien er samlet og får
snakket sammen i fred og ro over et godt måltid. Alle har det ikke slik hjemme,
derfor er det viktig at dette blir en fin stund i barnehagen, uten stress og
mas.
Skal barna få
lov til å skape egne erfaringer og slippe å leve etter våre?
Bon Apetité!
Kommentarer
Legg inn en kommentar