Den GRØNNE rollefiguren
På Sørfløyen har vi fire
baser med 12 ett- og to-åringer på hver tue. Felles på huset jobber vi prosjekt
med tittelen Med SANS for KUNST. I ett år har vi utviklet en rollefigur på hver
base, fire fargedrakter. På Kvisten har vi Lilla,
på Løvet har vi Gul, på Knoppen har
vi Blå og på Raklene har vi Grønn. Fargedraktene blir brukt på
forskjellige måter, men noen felles rammer har vi. Rollefigurene har ikke
talespråk, kun lyder og kroppsspråk, de har hver sin personlighet, og skal være
et komplement til prosjektarbeidet. Gul har en koffert som er med hver gang rollefiguren
kommer på basen. Oppi kofferten ligger det kanskje maling, kongler, såpebobler,
flagg og annet som skal være i fokus eller som et impuls til prosjektarbeidet. Draktene
har glidelås slik at de kan lukkes over ansiktet, men i møte med de minste
barna, så viser vi ansiktet vårt. Selv om barna kan se hvem som er inne i
kostymet, så blir de så engasjert at det kan virke som at de glemmer at de
kjenner mennesket inne i drakten.
Tilvenningsfasen
Før vi kan bruke rollefigurene
har vi en tilvenningsfase. Før sommeren har de nye barna fått utdelt et prosjektimpuls.
De har fått en laminert Grønn figur med informasjon om bruken av rollefiguren i
prosjektet. På informasjonsbrev og alt som deles ut er Grønn med. Når barna
begynner i barnehagen etter sommerferien begynner vi med å ta frem drakten,
slik at de kan sanse drakten med hele kroppen. De ser, føler, lukter og noen
vil også prøve drakten. Vi bruker mye humor og snakker ofte om den grønne tåfisen😊 På basen har vi grønne fotspor slik
at barna minnes Grønn når den ikke er tilstede. Noen baser har også latt
drakten henge på veggen en lang periode, for så å ta den ned og feste fotspor fra
veggen og ut av vinduet. Hvor er figuren NÅ? Vi bruker da tid på å undre oss
over hvor rollefiguren har tatt veien og om vi kommer til å få se den igjen. Det
blir mange interessante samtaler som vi i fellesskap er sammen om.
Reaksjoner
Noen barn har fått sterke
reaksjoner i møte med den nye rollefiguren, som å stivne til og gråte når vi
har snakket om den og tatt den frem og på. Vi har da måttet bruke mer tid på
tilvenningsfasen og brukt mer tid på å vise frem rollefigurens personlighet,
rett og slett gjøre det som må til for at figuren skal bli trygg for barnet. Humor
er en faktor vi ser funker.
Erling på 2 år var ikke
med på alle samlingene med Grønn tidlig i fasen i fjor, og har vært engstelig i
møte med fargedraktene resten av året. Etter å ha brukt mye tid på tilvenning,
har vi blitt enige om å skåne han i fellessamlinger med Grønn. I løpet av
sommeren har mye skjedd, og vi bestemmer oss for å prøve igjen. Vi samler barna
og snakker om at de skal få møte Grønn. Vi tar ut drakten fra skapet og barna
får se, kjenne, lukte og kose med drakten. Vi sitter ikke i ring, barna får
bevege seg som de måtte føle for. Barna skal ikke føle seg fanget i møte med
den nye rollefiguren. De kommer og går som de selv ønsker. Dette fenger og vi
har alles oppmerksomhet. Erling sitter på madrassen like ved meg, og jeg er opptatt
av å gjøre opplevelsen god for han. Etter at barna har fått sanse drakten, spør
jeg Erling om vi skal kjenne på tåfisen til Grønn. Det kan virke som at han har
glemt hvordan møtet med Grønn og de andre fargedraktene var før sommeren. Han
er usikker på følelsene sine. Jeg tar det forsiktig. De andre toåringene prøver
å ta på meg drakten, de er kjempe ivrige til å møte Grønn igjen. Sakte tar jeg
på et og et ben og tar ikke bort øyekontakten med Erling. Han går fra å smile
til å virke betenkt og stivner mer til. Jeg har nå begge bena i drakten og
snakker mens jeg tar på meg drakten. I tilvenningsfasen er det lov å bruke
stemmen, selv om drakten er på. Nå er begge bena og begge armene inne i Grønn,
og jeg tar hetta av og på. Borte – tittei lek. Barna smiler og ler og det ser
ut til at dette både er morsomt og spennende. Erling begynner å gråte og sier
nei. Han vil ikke mer. Jeg tar av meg hetten og betrygger han med at det bare er
meg. Når hetta er av og overkroppen min synes, så er det greit igjen. Det er
nok tilvenning for i dag, og jeg tar den av – til de andres store fortvilelse. De
ville mer.
Dagen etter prøver vi
igjen, og i dag har Erling et helt annet lynne. Han er opplagt og klar for å
møte Grønn igjen, selv om opplevelsen var skremmende dagen før. Jeg tar drakten
sakte på med hjelp fra de andre barna. Jeg prøver å ha blikkontakt med alle
mens jeg tar den på. Humoren er løs også denne dagen, og Grønn sklir på sklia,
tuller og tøyser, lukter på tåfisen og er med i leken. Erling smiler og ler og
er nå en del av fellesopplevelsen. Jeg er overrasket over den positive
reaksjonen hans. Når seansen er over og barna vil mer, spør jeg om noen har
lyst til å prøve drakten på. Bare et barn vil, og det er en av de nye barna på
basen. 16 måneder gamle Ella vil prøve og virker klar. Hun får den på og vi ser
i speilet. Erling synes dette er veldig gøy og viser seg ivrig med hele kroppen,
og for første gang nærmer han seg Grønn som aldri før. Noe har løsnet.
Kommer Grønn til å være
like attraktiv i morgen?
Kommentarer
Legg inn en kommentar