Vi BRYTER med en tradisjonell barnehagediskurs
Ved
å åpne opp fastlåste diskurser, kan vi åpne opp og endre våre praksiser til det
bedre for barna.
I barnehagen der jeg jobber har vi
hatt bursdagssamling for barna med krone, flagg, bursdagsfrukt og bursdagssang
der barnet har vært midtpunktet. Bursdagsbarnet har vært med på butikken sammen
med en selvvalgt gjeng og valgt ut bursdagsfrukten sin selv. Etter
bursdagssangen har bursdagsbarnet fått dele ut frukten til resten av gjengen.
For en tid tilbake fikk kollegaen min et spørsmål fra et bursdagsbarn - Petter, vil du være med meg hjem å smake på bursdagen min?
Vi måtte stille noen spørsmål: Må vi spise noe sammen når vi feirer bursdag? Hva er fokuset vårt? Er fokuset maten eller barnet som har bursdag? Vi begynte å stille oss disse spørsmålene, og med tanke på at de fleste barn i dag har flere bursdagsfeiringer etter hverandre med god mat, kaker, is og godis, så trenger ikke barnehagen å tilby dette.
For en tid tilbake fikk kollegaen min et spørsmål fra et bursdagsbarn - Petter, vil du være med meg hjem å smake på bursdagen min?
Vi måtte stille noen spørsmål: Må vi spise noe sammen når vi feirer bursdag? Hva er fokuset vårt? Er fokuset maten eller barnet som har bursdag? Vi begynte å stille oss disse spørsmålene, og med tanke på at de fleste barn i dag har flere bursdagsfeiringer etter hverandre med god mat, kaker, is og godis, så trenger ikke barnehagen å tilby dette.
Så
hvordan skal barnehagen feire BURSDAG?
Vi rev fra hverandre hele
bursdagsdiskursen: krone, fokuset på barnet som midtpunkt, servering, bursdagssangen
og sammenhengen med alt annet som vi holder på med. Hva om vi setter
bursdagssamlingen i sammenheng med prosjektet vårt? Hva om vi lager like kroner
til alle? Hva om vi retter et stort fokus mot det barnet liker best? Fokuset er
ikke lenger å sette barnet i sentrum ene og alene som midtpunkt, men å rette
fokuset mot det barnet liker best og gjøre stort av det. Vi valgte også å sette
bursdagssamlingen i sammenheng med prosjektet vårt Med SANS for KUNST som er et
felles prosjekt på hele huset.
Den
viktige sammenhengen
Vi har nå brutt
med en tradisjonell barnehagediskurs, vi har valgt å rette bursdagssamlingen
inn mot prosjektet vårt for at barna skal oppleve sammenheng i hverdagen sin. Mia
skulle være den første på basen som fikk feiret bursdagen på nytt vis. Lyset er
slukket i gata og lyset er dempet på basen vår. Barna er samlet på gulvet når
GRØNN kommer ned gata med lys og musikk. Felles på fløya har vi valgt å bruke bursdagssangen
til Wenche Myhre med sin spreke stemning. Når Grønn kommer inn med musikken
begynner vi å danse sammen, og Mia får en grønn krone utdelt av Grønn. På krona
står det Mia 2 år med bilder av Grønn på. Vi danser og synger bursdagssangen
sammen mens vi blåser såpebobler. Når sangen er ferdig tar Grønn frem sekken
sin som barna er kjent med fra tidligere prosjektsamlinger. De har en
forventning til hva som finnes oppi sekken. Det skal skje noe spennende. Mia
som har bursdag får komme bort til Grønn og se hva som er oppi sekken. Sekken
er full av smokker. Mia elsker smokker,
det er noe av det beste hun vet. Hun blir ellevill av glede, og hun får dele ut
en smokk til hver av barna. Det er ikke alle som bruker smokk til vanlig, men
alle prøver ut smokken og flirer sammen. Mia viser med hele seg at hun gleder
seg over den nye bursdagssamlingen og vi avslutter med at Grønn vinker hadet,
tar med seg musikken og går opp gata igjen. Lyset blir slukket på og fruktmåltidet
er servert.
Nå registrerer vi hva
barna er spesielt opptatt av, og planlegger bursdagssamlingene på en helt annen
måte enn før. Bursdagssamlingene har blitt en del av prosjektet, det er nå satt
i en frydefull sammenheng med resten av barnehagehverdagen til barna.
Kommentarer
Legg inn en kommentar