Hva er egentlig tilstedeværelse?



Hva er egentlig tilstedeværelse og hvorfor er det så viktig?
Tilstedeværelse betyr å være kobla på i samværet og fokusert i leken med barna i deres hverdag med både kropp og topp. Det betyr å møte barna med et levende blikk, og være lyttende og lydhør når barna kommuniserer både med kropp og språk.

Hva skjer når du ikke er tilstede i leken? Hva skjer når du er utilgjengelig og frakobla og ufokusert? Hva skjer med barnegruppen da? Har du prøvd å se hva som skjer når du velger å bli mer bevisst om hvem du er i møte med barna?

Skriv en logg

Se forskjellen – skriv logg en uke og se forskjell – se hvordan din tilstedeværelse vil påvirke relasjonene mellom deg og barna – se hvordan din bevissthet til tilstedeværelse vil åpne opp for nye møter. Vær engasjert og tilgjengelig, tilrettelegg for god lek og vær deltaker og en trygg base for barna – se hvilken forskjell det gjør. Prøv noe nytt, få kontakt med deg selv på en ny måte.

Still deg selv noen spørsmål

Hvem er jeg i møte med barna jeg er sammen med hver dag? Hvilket humør har jeg? Hvilken kroppsholdning har jeg? Hvor ofte er jeg deltaker i leken? Hvor ofte snakker jeg med andre voksne? Hvor lenge er jeg i lek før jeg gjør noe annet?

Du vil se at jobben blir mer meningsfull, du vil se at relasjonene styrkes og endres, og du vil se at motivasjon og trivselen øker når du gir deg selv noen nye utfordringer.

Det er ingen ting som kommer av seg selv, det er vi som må gjøre jobben.

Kommentarer

Populære innlegg