Om å skape rom for leken for de minste barna



Alle som jobber i barnehage vet hvor mye som skal puttes inn i hverdagen til barna, og hvor mange faste rutiner som fyller og rammer hverdagen inn. Vi som jobber i barnehagen vet også hvor viktig det er at barna får tid og rom til å leke. Alle barn har rett på et lekevennlig miljø som er preget av trygghet og ro til å være i en kreativ og fri lekeverden.

Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek, sier rammeplanen, den sier også at leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og at barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne.

Hvor mye tid får de minste barna til å være i en uavbrutt og fri lekeverden i løpet av dagen?

Hvor ofte får de minste barna tid og rom til å utfolde seg i leken uten at den blir avbrutt av andre barn og av store voksne kropper? Og hvor god er lekekvaliteten?

Barnegruppene i dag er store, det er mange barn og individuelle behov som melder seg. Når vi deler barnegruppen i små grupper kan vi fokusere på de enkelte individene i gruppa og være aktivt med i deres lekeverden – observere, tilrettelegge, veilede, delta og støtte barna i egen alenelek, lek ved siden av og sammen med andre barn.

Tid

Hvor mye tid har de minste barna på å leke i sin hverdag i barnehagen? På en småbarnsbase er barna omgitt av faste rutiner gjennom hele dagen. Klokken 7.15-8.30 er det frokost, klokken 9 begynner vi å gå ut, klokken 10.30 begynner vi å gå inn for å spise lunsj, klokken 11-11.30 begynner vi å skifte bleier og barna skal sove, klokken 14 spiser vi fruktmåltid og etter det skifter vi bleier og begynner å gå ut igjen.

Lek før vi går ut på morgenen, lek ute/inne på formiddagen, lek før sovetid, lek før vi går ut etter fruktmåltidet, lek ute/inne før barna blir hentet av foreldrene. Korte sekvenser med lek i hverdagen som ofte blir avbrutt av rutiner.

Hvor bevisste er vi på å la de minste barna leke ferdig?

Er rutinene viktigere enn leken for de minste?

Er vi tilstedeværende nok til å holde leken i live i de korte sekvensene i løpet av dagen?

Rutinesituasjoner

Den faste dagsrytmen er viktig for de minste barna fordi den bærer med seg en forutsigbarhet og trygghet. Men må vi følge den til punkt og prikke? Hvor ofte er vi bundet opp til den faste rytmen? Er det fordi vi må rekke pauser, plantid og møter? Svaret her er ofte ja, og det går utover kvaliteten på leken til barna. Jeg tenker vi mye oftere må stille spørsmålet:

Hva er viktigst akkurat nå?

Kommentarer

Populære innlegg