Om å skape rom for leken for de minste barna
Alle som jobber i
barnehage vet hvor mye som skal puttes inn i hverdagen til barna, og hvor mange
faste rutiner som fyller og rammer hverdagen inn. Vi som jobber i barnehagen
vet også hvor viktig det er at barna får tid og rom til å leke. Alle barn har rett
på et lekevennlig miljø som er preget av trygghet og ro til å være i en kreativ
og fri lekeverden.
Barnehagen skal ivareta
barnas behov for lek, sier rammeplanen,
den sier også at leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og at barnehagen skal
inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne.
Hvor mye
tid får de minste barna til å være i
en uavbrutt og fri lekeverden i løpet av dagen?
Hvor ofte får de minste
barna tid og rom til å utfolde seg i leken uten at den blir avbrutt av andre barn og av store
voksne kropper? Og hvor god er lekekvaliteten?
Barnegruppene i dag er
store, det er mange barn og individuelle behov som melder seg. Når vi deler
barnegruppen i små grupper kan vi fokusere på de enkelte individene i gruppa og
være aktivt med i deres lekeverden – observere, tilrettelegge, veilede, delta
og støtte barna i egen alenelek, lek ved siden av og sammen med andre barn.
Tid
Hvor mye tid har de minste
barna på å leke i sin hverdag i barnehagen? På en småbarnsbase er barna omgitt
av faste rutiner gjennom hele dagen. Klokken 7.15-8.30 er det frokost, klokken
9 begynner vi å gå ut, klokken 10.30 begynner vi å gå inn for å spise lunsj,
klokken 11-11.30 begynner vi å skifte bleier og barna skal sove, klokken 14
spiser vi fruktmåltid og etter det skifter vi bleier og begynner å gå ut igjen.
Lek før vi går ut på
morgenen, lek ute/inne på formiddagen, lek før sovetid, lek før vi går ut etter
fruktmåltidet, lek ute/inne før barna blir hentet av foreldrene. Korte sekvenser
med lek i hverdagen som ofte blir avbrutt av rutiner.
Hvor bevisste er vi på å
la de minste barna leke ferdig?
Er rutinene viktigere enn
leken for de minste?
Er vi tilstedeværende nok
til å holde leken i live i de korte sekvensene i løpet av dagen?
Rutinesituasjoner
Den faste dagsrytmen er
viktig for de minste barna fordi den bærer med seg en forutsigbarhet og trygghet.
Men må vi følge den til punkt og prikke? Hvor ofte er vi bundet opp til den
faste rytmen? Er det fordi vi må rekke pauser, plantid og møter? Svaret her er
ofte ja, og det går utover kvaliteten på leken til barna. Jeg tenker vi mye
oftere må stille spørsmålet:
Hva
er viktigst akkurat nå?
Kommentarer
Legg inn en kommentar