Hvorfor navnet "Barnehagetanta"??



Hei!

Mitt navn er Kathrine M Fagereng. Jeg er utdannet førskolelærer med master i barnehagepedagogikk. Jeg har jobbet i barnehage siden 2005, vært studentredaktør for barnehageforum student, og aktiv skribent for fagmagasinet Første Steg siden 2009. I 2015 kom min første bok ut med navn «Velkommen til barnehagelivet! Oppstart og tilvenning for barn og voksne» - gitt ut av Kommuneforlaget. (https://nettbutikk.kommuneforlaget.no/en/products/9788244622363__Velkommen-til-barnehagelivet.aspx) 

I 2012 startet jeg opp bloggen ved navn «Barnehagetanta» og i år har jeg bestemt meg for å gi blogging en sjanse. Jeg har skrevet så lenge jeg kan huske, og barnehagefeltet engasjerer meg med alle spennende tematikker og mulige vinklinger.

Etter at bloggen ble publisert via Barnehage.no har jeg fått tilbakemeldinger om frustrasjon fra lesere i forhold til tittelen på bloggen. Jeg har derfor et behov for å dele dette innlegget for å forklare hvorfor jeg har valgt å kalle bloggen for «Barnehagetanta».

Jeg er fullstendig klar over følelsene som dukker opp hos de aller fleste barnehagelærere der ute når jeg kaller bloggen min for barnehagetanta. Tittelen på bloggen kom i 2012 fra min samboer som gjerne ville hjelpe til med å lage denne siden. NEI!! Sa jeg.. det skal den i hvert fall ikke hete. Det kommer en kvalmende følelse fra magen når navnet nevnes. Etter en vurdering av andre navn, tenkte jeg at barnehagetanta kanskje ikke var så dumt.

For, hva er ikke bedre enn en tittel som vekker oppsikt og som skaper diskusjon og engasjement??

Med denne bloggen ønsker jeg å skrive om temaer som må løftes og diskuteres. Ved å ha kritisk sans og åpent sinn, så kan vi sammen oppdage og bryte opp fastlåste diskurser innenfor barnehagefeltet. Tro det eller ei, men det finnes mange av dem😉

Kommentarer

Populære innlegg