Barns rett til et levende lekemiljø
Barns rett til et levende lekemiljø
I
dagens samfunn har barn i aldersgruppen 1-6 år sine hverdager i barnehagen,
flere timer både i barnehagens inne- og utemiljø. Vi som jobber i barnehagen
trenger å snakke om hvorfor vi velger ut de materialene som er i rommet, hvordan
vi velger å tilrettelegge rommet og hvilket utbytte barna skal få ut av inne-
og uterommet.
Dette
er helt klart et tema vi må ha mer bevissthet rundt, for å respektere barns
lekeverden, samt ta oppgaven på alvor når vi velger ut lekemateriell og bygger
opp et levende lekemiljø for barnehagebarna.
Hvilke leker og
ting er tilgjengelig for barn i de ulike aldersgruppene?
Hva får barn leke
med i barnehagen?
Hvor kontrollert
er barns lekemiljøer og hvor levende og engasjerende er de?
Hvilke
lekemiljøer og ting bidrar til samspill og vennskap?
Hvordan kan vi
bevare barns lekemiljøer over tid?
|
Vi
kan ikke velge hva barna skal leke, men vi kan tilrettelegge slik at barna får
muligheten til å utfolde seg i et utfordrende, utviklende, kreativt, fantasifullt
og spennende lekemiljø. Barn trenger impulser, samt trygge og kjente rom som
innbyr til utfordring og fantasirikdom
gjennom inventar, leker/ting, utstyr av ulik slag, tilgang på bøker og musikk,
og muligheten til å klare selv.
Barna
er derfor avhengig av voksne som klarer å se hva barnegruppen har behov for i
deres prosjekter.
Hvilket utstyr
trenger vi NÅ? Hvilke lekemiljøer har barnegruppen behov for NÅ?
|
Vet
vi hva barna i vårt fellesskap er interessert i? Lag deg en liste, og skriv ned
hva hvert enkelt barn i din barnegruppe er interessert i akkurat nå. Jeg tenker
at en av våre oppgaver er å følge med på hva barn i dag er interessert i, hva de
ser på barne-tv og hva de leker med hjemme. Det er et fint garderobesamtaletema
med foreldrene. Kanskje vi kan forene noe kjent i noe vi kan samles om i
fellesskap?
Hvilke
lekemateriell tilbyr vi i barnehagen? Er det nok til alle? Er lekemateriellet
vi tilbyr noe som fenger alle i gruppen vår? Bytter vi ut og gir
lekemateriellet nytt liv i løpet av året? Forstår barna hva materialene kan
brukes til?
|
Jeg
tenker at hvis lekemiljøet blir kjedelig for oss voksne, er de garantert det
for barna også. Enig? Det må vi gjøre noe med! La oss starte det nye
barnehageåret med å bygge opp et pulserende, inspirerende, kreativt, samt
positivt lekemiljø for de nye og gamle barna. La oss følge barnegruppen og la
rommet være i bevegelse på samme måte som barnegruppen er – la rommet bidra til FELLESSKAP.
Kommentarer
Legg inn en kommentar