Tips til hvordan du som forelder kan bidra til en bedre barnehagehverdag for barnet ditt


Tips til hvordan du som forelder kan bidra til en bedre barnehagehverdag for barnet ditt
(Fra et intervju med Plusstid 2018)

Tips 1 - Bruk tid når du leverer og henter barnet ditt. Gi den informasjonen barnehagen trenger for at barnet ditt skal ha en fin dag i barnehagen. Snakk med de voksne på avdelingen/basen til barnet ditt og få en tilbakemelding om hvordan dagen har vært og om hvordan barnet har det i barnehagen. Når barna er så små at de ikke kan sette ord på hvordan de har det, så er det fint at vi kan komplementere med den informasjonen vi får fra barnehagen, så blir det en fin sammenheng mellom barnehagen og hjemmet.

Tips 2 - Gi av deg selv, ta kontakt og bli kjent med de som er sammen med barnet ditt hver dag mens du er på jobb. Det inkluderer de voksne, men også barna som er på samme avdeling som barnet ditt. Lær deg navnene deres, si hei og bli kjent, det hjelper for at barnet ditt skal anse barnehagen som et trygt sted å være, og det gjør det enklere for barnet ditt å få venner.

Tips 3 - Merk klær og utstyr og hjelp oss å holde orden i garderoben. Det er vanskelig for barnehageansatte å vite hvor alt er til enhver tid, noen klær er kanskje våte og må henges i tørkeskapet og noen ganger blir klær og annet utstyr rotet bort i garderoben. Jeg kan love dere at vi gjør så godt vi kan, men i tider hvor det er sykdom blant personalet og vikarer kommer innom, så er det ikke alltid like enkelt å holde styr. Det er også en oppgave som er deres som foreldre, hold orden i garderoben på plassen til barnet ditt, sørg for at det alltid er nok skiftetøy og varme nok klær til utelek, ta også med hjem det som er blitt for lite, skittent og/eller vått.

Tips 4 - Det høres kanskje ut som en selvfølge, men sørg for at barnet ditt får nok timer med søvn og at barnet får i seg sunn og næringsrik mat slik at det orker en aktiv dag i barnehagen. I de aller fleste barnehager har barna med seg matboks, pass på at barnet ditt har variert kost og at det er nok mat til alle måltidene.

Tips 5 - I barnehagen er det et høyt aktivitetsnivå store deler av dagen, derfor er det viktig at barnet er i god form. Hold derfor barnet hjemme når barnet er syk/har dårlig allmenntilstand. Er du usikker, så snakk med personalet i barnehagen. Mot slutten av en sykdomsperiode kan barnet virke frisk hjemme, og da kan barnet prøve å være i barnehagen noen timer, mot at barnehagen kan ringe hvis ikke barnet er friskt nok og orker å henge med de andre barna.

Tips 6 - Sett deg inn i barnehagens årsplan, hva står barnehagen spesielt for, og hvordan jobber de. Se på årshjulet, hva barnet ditt skal få være en del av i løpet av et barnehageår. Følg med på det som skjer i barnets hverdag, les månedsskrivene og følg med på ukeplanene som blir sendt ut. Snakk med barnet om det som skjer i barnehagen hjemme – få barnet i dialog. Det krever litt av oss som foreldre og få i gang gode samtaler med barna, spesielt når de er små, derfor er det viktig at vi får god informasjon fra barnehagen som kan hjelpe oss i samtalene med barna våre.  

Tips 7 - Vær kritisk, følg med og si ifra. Er det noe du stusser over eller føler deg uenig i, så snakk med personalet. Det er mye bedre at du stiller spørsmål og sier ifra, enn at du lar vær. Det er dessverre slik at det er alt for få kritiske foreldre, noe jeg har stusset over i alle de årene jeg har jobbet i barnehage.  

Tips 8 - Vi som jobber i barnehagen skal gi god informasjon om barnets hverdag, hva barnet er med på, leker, hva det liker og hvem barnet leker med. Som jeg har skrevet tidligere, så er det så viktig med en gjensidig dialog om barnet – vi står sammen om barnet.

Tips 9 - Når barnet skal begynne i barnehagen så snakk med barnets primærkontakt om dine forventninger. Bruk tid til å tenke på dette før dere starter i barnehagen – hva er viktig for deg/ dere og barnet deres?

Som barnehagelærer er det viktig å møte foreldrene der de er. Først skal vi bli kjent med hverandre, og sammen bygge opp en gjensidig tillitt til hverandre, slik at vi kan stå sammen om barnet. Noen ganger trenger foreldrene å bli sett på en litt annen måte enn bare vanlig garderobeprat, og da er det så viktig at vi tar oss tid til en prat. Livet skjer både i barnehagen og utenfor, og det er vi voksne rundt barnet som skal sørge for at barnet har det bra i barnehagen og hjemme.

Spørsmål: Hva kunne jeg ønske jeg visste før jeg fikk barn i barnehagen?

Jeg hadde jobbet en god stund i barnehagen og i tillegg utdannet meg til barnehagelærer og tatt en master i barnehagepedagogikk, så jeg visste hva jeg gikk til, men det er noe helt annet å ta imot andres barn når man har barn selv. Det medfører en helt ny forståelse for hva det vil si å ha barn, og hvordan det er å levere fra seg barnet sitt til andre.

Det jeg syntes var vanskelig var å levere fra meg barnet mitt til andre, for så å skulle ta i mot andres barn i en annen barnehage. Det synes jeg fortsatt er litt snodig, selv om jeg vet at barna mine har det bra der de er.

En ting jeg ikke visste var hvor slitne barnehagebarn er på ettermiddagene. Barna bruker enormt mye energi og opplever så utrolig mye i løpet av en vanlig dag i barnehagen, og da er det viktig at vi tilrettelegger ettermiddagene deretter.

Men jeg har også erfaring med foreldre som ikke har noen kjennskap til hva en barnehage er, og informasjonen vi gir til nye foreldre er utrolig viktig. Vi må fortelle foreldrene hva en barnehage er, hvordan en barnehagehverdag forløper og hvordan vi jobber. I barnehagen der jeg jobber har vi et eget foreldremøte for nye foreldre før sommerferien, der vi først snakker med alle i plenum om barnehagelivet, for deretter å gå til den basen barnet skal begynne på for å få mer informasjon om oppstartsperioden, den tilvenningsprosessen dere og barnet skal igjennom. Her snakker vi også mye om hverdagen, og viser bilder. Foreldrene kan stille spørsmål og vi bruker tid på å bli bedre kjent. Dette er en viktig del av prosessen for å trygge foreldrene på å skulle levere fra seg barnet sitt, og noe jeg er helt overbevist over:

Trygge foreldre gir trygge barn!

En siste ting litt sånn på tampen, bygg opp en god relasjon til noen av de viktigste menneskene i ditt barns liv. Jeg tror ikke alle foreldre forstår disse relasjonene, og hvor knytta deres barn blir til oss som tilbringer hverdagene sammen med dem.

Kommentarer

Populære innlegg